Home / National / Kitab Yang Ditulis Oleh Ibl!s Pada Abad Ke-13.. Jom Baca Kisah Di Sebalik Penulisannya

Kitab Yang Ditulis Oleh Ibl!s Pada Abad Ke-13.. Jom Baca Kisah Di Sebalik Penulisannya

Misteri Di sebalik Kitab Codex Gigas, Naskhah Kuno Yang Ditulis Oleh Ibl!s Pada Abad Ke-13

Tahukah anda terdapat sebuah buku yang dipercayai mengandungi segala macam pengetahuan mengenai kehidupan manusia dan alam gelap. Buku ini dikatakan ditulis oleh seorang penulis yang telah menjual jiwanya kepada ibl!s dengan tujuan untuk mendapat inspirasi bagi setiap teks yang ditulis di dalam buku tersebut.

D3vil’s Bible atau C0dex Gig4s adalah sebuah buku teks tebal yang memiliki 620 mukasurat dan direka menggunakan kulit binatang. Para penyelidik menyatakan bahawa buku ini mempunyai kelebaran 1 meter, tebal 22 sentimeter dan mempunyai berat sehingga 74 kilogram.

Buku ini dipanggil sebagai D3vil Bible disebabkan terdapat satu lukisan misteri yang menggambarkan rupa bentuk kaum ibl!s. Pada mukasurat 290, anda dapat melihat sebuah lukisan yang dipercayai dilukis pada abad pertengahan dengan wajah yang j4hat, mempunyai tanduk di kepala, kuku yang panjang dan bermata merah.

Mengikut kisah yang diceritakan, C0dex Gig4s yang disebut ensiklopedia atau rujukan ilmu pengetahuan abad pertengahan telah dicipta oleh seorang rahib di Bohemia pada abad ke-13. Menurut cerita yang beredar mengenai buku ini, ia siap ditulis oleh rahib terbabit dalam hanya satu malam bagi mengelak daripada dihukum kerana melanggar peraturan gereja.

Bagi menyelamatkan nyawanya, dia telah berjanji untuk membuat sebuah buku mengenai kehidupan manusia dalam hanya satu malam. Pada ketika itu, seseorang boleh menyiapkan sebuah buku seperti C0dex Gig4s dalam satu hari jika dia mengadakan perjanjian terlarang dengan ibl!s.

Disebabkan terdesak untuk menyelamatkan ny4wanya, rahib terbabit memanggil ibl!s untuk membantunya menyiapkan buku terbabit. Sebagai balasan, dia akan menjual jiwanya kepada ibl!s. Perjanjian pun berlaku, rahib terbabit berjaya menyiapkan C0dex Gig4s dengan bantuan ibl!s dan potret ibl!s dipaparkan di tengah halaman sebagai tanda penghormatan.

Walaupun cerita mengenai keajaiaban C0dex Gig4s yang dibuat bersama dengan ibl!s lebih menarik didengar, bagi para penyelidik di Perpustakaan Nasional Stockholm, Sweden – tempat di mana C0dex Gig$s disimpan – mereka memberi gambaran yang lebih logik tentang berapa lama manuskrip ini berjaya dihasilkan oleh seseorang.

“Sekiranya penulis bekerja selama enam jam sehari dan menulis enam hari seminggu, maka naskah ini dapat disiapkan dalam masa lima tahun. Sekiranya penulisnya adalah seorang rahib, dia mungkin hanya dapat bekerja sekitar tiga jam sehari dan ini bermakna naskah itu memerlukan masa sepuluh tahun untuk ditulis,” kata Perpustakaan Nasional Sweden seperti yang dikutip oleh atlasobscura.

“Disebabkan penulis memerlukan lebih banyak pengetahuan sebelum mula menulis, ini akan memanjangkan masa yang diperlukan untuk menyelesaikan manuskrip. Penulis juga menghias manuskrip, jadi proses untuk menyiapkan manuskrip mungkin memakan masa sekurang-kurangnya 20 tahun atau bahkan 30 tahun.”

Sementara itu, menurut National Geographic, hasil analisis tulisan C0dex Gig4s oleh paleografer, Michael Gullick, ia menunjukkan bahawa naskah itu sebenarnya ditulis oleh orang yang sama. Dia menganggap bahawa buku ini adalah keajaiban kerana untuk menghasilkan kaligrafi C0dex Gig4s, seseorang perlu bekerja sekurang-kurangnya lima tahun tanpa berhenti.

Untuk rekod, naskhah tersebut tidak hanya berisi dengan Perjanjian Baru dan Lama, tetapi pelbagai jenis teks pendek yang membincangkan beberapa masalah yang dihadapi pada masa itu seperti, eksorsisme, tatabahasa, kalendar, perubatan, dan banyak lagi.

sumber artikel dan gambar: thevocket & kalamindah.com

Sejauh mana kebenaran penemuan ini, hanya Allah SWT Yang Maha Mengetahui.

PERHATIAN: Pihak admin Newshub24 tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis di sini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Dah baca, jangan lupa like, komen dan share Ya.

Jangan lupa untuk follow kami di newshubs24.com dan laman page kami di https://www.facebook.com/cantikyangabadi

 

About admin

Check Also

24 orang anaknya pelajar sekolah pondok dan terlibat dengan pertandingan Hafazan al-Quran

Perkongsian kisah kejayaan ibubapa berjaya mendidik 24 orang anaknya dengan didikan agama Islam. Subhaanallah, 24 …

Leave a Reply

Your email address will not be published.