Home / Islamik / Lima Fakta Menarik Tentang Al-Quran Dibuktikan Sains Moden Yang Perlu Kita Ketahui…

Lima Fakta Menarik Tentang Al-Quran Dibuktikan Sains Moden Yang Perlu Kita Ketahui…

Al Quran bukanlah buku sains, tetapi di dalamnya terkandung fakta sains yang tidak boleh dinafikan. Sememangnya tid4k dinafikan kesinambungan ajaran Islam yang diturunkan kepada Rasulullah SAW lebih 1,400 tahun yang lalu sentiasa mengenai f4kta ilmuan semasa dunia hari ini termasuk kemajuan tekn0l0gi sains.

Ramai saintis terpegun dengan ketepatan Al-Quran dalam mencatatkan fakta sains walaupun ia adalah kalam yang dilihat ter4sing daripada teknologi sains ketika itu.

Berikut adalah beberapa fakta yang diperakui bertepatan dengan ilmu sains yang terkandung dalam Al-Quran.

Kejadian Manusia
Ahli bi0logi dunia menemui bahawa penciptaan manusia adalah terjadi dengan gabungan sperma dan 0vum yang membentuk zig0t.Penemuan ini adalah hasil kajian yang dibuat oleh ilmuan barat pada 1940.

Pr0ses ini diterangkan dengan jelas oleh Al-Quran dalam surah Al-Mukminun 12-14:
“Lalu Kami menciptakan anak keturunannya berkembang biak dari air mani yang tersimpan kokoh dalam rahim hingga waktu kelahirannya.
“Kemudian Kami jadikan saripati itu air mani yang disimpan dalam tempat yang kukuh iaitu rahim dalam perut perempuan.”

Peredaran matahari dan bumi
Sejak sekian lama para saintis telah mengkaji dan membuat kesimpulan bahawa planet-planet mengelilingi matahari manakala bulan mengelilingi bumi.Mereka juga mendapati bahawa kesemua planet-planet dan bintang mempunyai garis peredarannya sendiri.

Hal ini juga telah dijelaskan oleh Al-Quran sejak lebih 1,400 tahun dahulu.
“Dan Dia lah (Tuhan) yang telah menjadikan malam dan siang, serta matahari dan bulan; tiap-tiap satunya beredar terapung-apung di tempat edaran masing-masing (di angkasa lepas).” -Al Anbiya 33
“dan matahari berjalan ditempat peredarannya. Demikianlah ketetapan Yang Maha Perkasa lagi Maha Mengetahui.” -Yaasin 38

Alam semesta yang berkembang
Pada abad ke-20 seorang ahli fizik dari Rusia Alexander Friedmann dan ahli kosmologi George Lemaitre telah membuat satu penemuan yang mengejutkan bahawa alam semesta ini tidak statik sebaliknya terus berkembang dari semasa ke semasa.

Ini juga telah dinyatakan oleh Al-Quran dalam surah Ad Dariyat ayat ke-47
“Dan langit itu kami bangunkan dengan kekuasaan kami dan sesungguhnya kami benar-benar meluaskannya!”

Kekuatan dan rahsia besi
Ahli astronomi moden mengakui bahawa logam besi yang ditemui di bumi ini adalah bukan berasal dari bumi sebaliknya ia adalah dari bintang-bintang raksasa di luar angkasa sana.

Al Quran menerangkannya dalam Surah Al Hadid ayat 25:
“Dan kami menurunkan besi yang padanya terdapat kekuatan yang hebat dan pelbagai manfaat bagi manusia”

Cap jari
Dunia hari ini mengakui bahawa sekalipun manusia telah wujud sekian lama dan jumlahnya berbilion namun fakta mengenai cap jari manusia sangat ajaib.Al-Quran bukanlah buku sains namun ia telah dinyatakan mengenainya sejak sekian lama dalam surah Al Qiyaamah 3-4

“Patutkah manusia menyangka bahawa Kami tidak akan dapat mengumpulkan tulang-tulangnya (dan menghidupkannya semula)?
“Bukan sebagaimana yang disangka itu, bahkan Kami berkuasa menyusun (dengan sempurnanya segala tulang) jarinya, (tulang yang lebih halus dari yang lain).

Sumber : Astro Awani

Apa pendapat anda? Sudah Baca, Jangan Lupa Memberi Komen, Like Dan Share Ya. Terima kasih!

Nusantara Morning Post menyajikan informasi sosial kemasyarakatan dan kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset dan pengumpulan data seperti foto dan video dari berbagai sumber yang dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya,maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

PERHATIAN: Pihak admin Nusantara Morning Post tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis di sini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah baca, jangan lupa like, komen dan share Ya.

Jangan lupa untuk follow kami di newshubs24.com dan laman page kami untuk perkongsian lebih banyak berita terkini dan ilmu bermanfaat di;

https://www.facebook.com/cantikyangabadi

https://www.facebook.com/congcordei/

KB1153

About admin

Check Also

Dia seolah dapat merasakan riw4yat hidupnya akan ber4khir tidak lama lagi

Ajal m4ut ditangan tuhan, namun terdapat sesetengah manusia yang dapat menjangkakan akan peng4khiran bagi dirinya …

Leave a Reply

Your email address will not be published.