Home / National / Memb4las d3ndam dibolehkan tapi… Sila Baca Penjelasan Lanjut

Memb4las d3ndam dibolehkan tapi… Sila Baca Penjelasan Lanjut

Setiap orang pastinya tidak terlepas dari perasaan untuk membalas balik kejah4tan yang diterima atau dikenali dengan Bal4s D3nd4m, namun apakah perkara yang diajar dalam Islam berkaitan perkara ini. Sila ikuti Nukilan Dr. Nur Mohammad Hadi Zahalan (Hadi Almaghribi) iaitu penceramah bebas dan selebriti TV Al-Hijrah melalui coretannya di mstar.com.my.

Bal4s d3ndam ialah melakukan satu tindakan terhadap seseorang atau kumpulan sebagai tindak balas kepada ketidakpuasan hati hasil dari tindakan yang dilakukan.

Mungkin kita tertanya-tanya adakah membalas d3ndam dibenarkan dalam hukum syarak atau tidak dibenarkan sama sekali? Jika dibenarkan pula apakah batasan-batasan yang perlu diketahui dalam memb4las d3ndam? Semua persoalan ini akan  dijawab bagi menerangkan hukum sebenar memb4las d3ndam.

Firman Allah di dalam Al-Quran di dalam Surah Al-Baqarah ayat 194: Oleh itu sesiapa yang melakukan pencerobohan terhadap kamu maka balaslah pencerobohannya itu seimbang dengan pencerobohan yang dilakukannya kepada kamu; dan bertakwalah kamu kepada Allah serta ketahuilah, sesungguhnya Allah berserta orang-orang yang bertakwa.

Dalam ayat ini difahami bahawa hukum untuk memb4las d3ndam adalah dibenarkan dengan dilakukan hukum Qisas (iaitu balas balik apa yang dilakukan).

Tiada sifat kesabaran antara punca seseorang ingin memb4las d3ndam.

Cuma dalam melakukan tindakan memb4las b4lik mestilah mengikut saluran yang dibenarkan syarak. Kerana itu dalam ayat ini Allah meminta supaya kita bertakwa kepadanya agar setiap tindakan itu selari dengan ketentuan Allah.

Terdapat satu kisah bagaimana Baginda Rasulullah bersump4h untuk memb4las d3ndam atas kem4tian bapa saudaranya Hamzah yang sy4hid di dalam Pep3rang4n Uhud. Bukan sahaja sy4hid tetapi j4sad bapa saudaranya itu dicinc4ng dan dikeluarkan hatinya.

Maka Rasulullah bersabda: Sesungguhnya jika Allah memberikan kemenangan kepadaku atas mereka, sesungguhnya aku akan bal4s mencinc4ng tiga puluh orang lelaki dari kalangan mereka (sebagai pembalasan atas kem4tian Hamzah).

Ketika kaum muslim mendengar hal tersebut, mereka berkata: Demi Allah, seandainya Allah memenangkan kita atas mereka, sungguh kita akan mencinc4ng mereka dengan cinc4ngan yang belum pernah dilakukan oleh seorang pun dari kalangan orang-orang Arab. Maka turunlah Surah An-Nahl ayat 126 sehingga habis Surah An-Nahl.

Firman Allah di dalam Surah An-Nahl ayat 126 sehingga ayat 128: (126) Dan jika kamu memb4las kejah4tan (pihak l4wan), maka hendaklah kamu memb4las dengan kej4hatan yang sama seperti yang telah ditimpakan kepada kamu, dan jika kamu bersabar, (maka) sesungguhnya yang demikian itu adalah lebih baik bagi orang-orang yang sabar.

Jadilah pemenang dengan memaafkan orang lain.

(127) Dan bersabarlah (wahai Muhammad terhadap perbuatan dan telatah golongan yang ingk4r itu); dan tiadalah berhasil kesabaranmu melainkan dengan (memohon pertolongan) Allah; dan janganlah engkau berduk4cit4 terhadap ked3gilan mereka, dan janganlah engkau bers3mpit dada disebabkan t!pu day4 yang mereka lakukan.

(128) Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertakwa, dan orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya.

Kata para alim ulama dalam ayat ini bahawa Allah memerintahkan untuk berbuat adil dalam qis4s (pembalas4n) dan seimbang dalam menunaikan hak. Kemudian Allah meminta Baginda Rasulullah untuk bersabar dengan segala perbuatan yang mereka kerjakan.

Kata para alim ulama antara sebab-sebab seseorang itu ingin memb4las d3ndam ialah:

1. Tidak ada sifat kesabaran.

2. Tidak mempunyai sifat memaafkan.

3. Mempunyai sifat p4nas b4ran yang melampau.

Maka disebabkan itu seseorang akan memb4las d3ndam terhadap seseorang yang telah menz4liminya. Perlu diingatkan bahawa memb4las d3ndam hanya dibenarkan dalam bentuk yang diterima syarak yang disebut hukuman qis4s.

Hukuman qis4s adalah sama seperti hukuman hudu’d juga, iaitu hukuman yang telah ditentukan oleh Allah di dalam Al-Quran dan hadis. Hukuman qis4s ialah kesalahan yang dikenakan hukuman bal4s seperti membun0h dibalas dengan bun0h (ny4wa dibal4s dengan ny4wa), meluk4kan dib4las dengan meluk4kan dan menc3derakan dib4las dengan menc3derakan.

Semua tindakan ini bukanlah kita yang memb4lasnya sendiri tetapi dengan kita mengikut saluran yang betul dengan melalui sistem penghakiman agar keadilan itu dapat ditegakkan.

Adapun untuk memb4las d3ndam dalam bentuk kemungk4ran sama seperti yang mereka lakukan adalah h4ram disisi syarak seperti: menghin4 dibalas dengan hin4an, mengump4t dib4las dengan mengump4t, mencur! dibalas dengan mencur!. Maka kesemua ini dih4ramkan dalam syarak.

Jadilah seperti Baginda Rasulullah yang berjiwa besar dengan tidak memb4las d3ndam kepada mereka yang menzalimi Baginda Rasulullah. Sifat memaafkan ini akan menyebabkan seseorang itu layak untuk masuk ke dalam salah satu pintu syurga Allah iaitu pintu memaafkan orang lain.

Seseorang yang memaafkan orang lain itu sebenarnya tidak akan sesekali rugi bahkan dialah pemenang dan dialah juara kerana dapat menahan diri sifat m4rah.

Sabda Baginda Rasulullah: Barang siapa yang menahan m4rah padahal dia mampu untuk melepaskannya, nescaya Allah akan memanggilnya di tengah kerumunan manusia sehingga dia bebas memilih bidadari yang dia sukai. – [HR Ahmad 15084].

Maka jadilah pemenang dengan memaafkan orang lain.

Sumber artikel dan gambar : Mstar.com.my melalui nukilan Dr. Nur Mohammad Hadi Zahalan (Hadi Almaghribi) iaitu penceramah bebas dan selebriti TV Al-Hijrah dan boleh diikuti di laman Instagram dan Facebook

PERHATIAN: Pihak admin Newshub24 tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis di sini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Dah baca, jangan lupa like, komen dan share Ya.

Jangan lupa untuk follow kami di newshubs24.com dan laman page kami di https://www.facebook.com/cantikyangabadi

About admin

Check Also

Perginya seorang Ustaz di dalam sebuah surau sekolah

Kisah p3mergian seorang Ustaz di dalam sebuah surau sekolah. Dikhabarkan beliau banyak membantu rakan setugas …

Leave a Reply

Your email address will not be published.