Home / National / Rumah Tertua Yang Pernah Didiami Oleh Manusia

Rumah Tertua Yang Pernah Didiami Oleh Manusia

Perkongsian berkaitan penemuan sebuah rumah yang dikatakan tertua di dunia yang pernah didiami oleh manusia. Lihat keindahan dan kunikan rumah tersebut.

Ahli arekologi berjaya menemui sebuah rumah di Gua Wonderwerk di Gurun Kalahari yang terletak di Afrika Selatan. Rumah yang menjadi kediaman masyarakat terdahulu dipercayai dibina pada dua juta tahun yang lalu. Kini, ia dianggap sebagai rumah tertua dalam sejarah peradaban manusia.

Di dalam satu artikel ilmiah yang ditulis di dalam Quanternary Science Review, sebuah pasukan dari University of Toronto, Kanda dan Hebrew University di Jerusalem telah menentukan umur rumah terbabit dengan menguji bahan yang terdapat di gua terbabit. Bagi penulis, Profesor Ron Shaar, kerja menentukan umur rumah kediaman di gua ini adalah karya arkeologi yang paling mencabar.

Bagi menentukan umur atau usia rumah kediaman yang terletak di Afrika Selatan ini, Shaar dan pasukannya telah menganalisis lapisan sedimen setebal 2.5 meter yang mengandungi alat batu, sisa-sisa haiwan dan jejak unggun api menggunakan dua kaedah: paleomagnetisme dan penguburan.

Shaar dan pasukannya telah mengutip ribuan sampel sedimen dari dinding gua bagi mengukur isyarat magnetik. “Analisis makmal kami menunjukkan beberapa sampel dimagnetkan ke selatan, bukan ke utara, yang merupakan arah medan magnet semasa,” kata Shaar.

Manakala Profesor Ari Matmon pula telah menggunakan kaedah lain bagi mengetahui bilakah manusia pertama kali masuk dan tinggal di dalam gua ini. Analisis yang dikeluarkan oleh pasukannya menunjukkan sebilangan sedimen sudah mempunyai usia sekitar dua juta tahun.

Kesimpulan ini sama dengan hasil penyelidikan yang dilakukan oleh Profesor Michael Chazan dan pasukannya pada tahun 2008 menggunakan kaedah penanggalan kosmogenik. Di mana mereka juga mengesahkan bahawa manusia sudah tinggal di Wonderwerk sejak dua juta tahun yang lalu.

“Ini adalah langkah penting dalam memahami tempo evolusi manusia di seluruh benua Afrika. Skala waktu telah disahkan dan kita dapat mempelajari hubungan antara manusia dan perubahan iklim, serta mempelajari kehidupan nenek moyang kuno kita,” kata Chazan dan ahli pasukannya yang lain.

Di gua terbabit, para ilmuwan turut menemui alat tangan kuno yang dihasilkan daripada batu seperti kapak. Mereka juga menemui bukti manusia yang tinggal di gua terbabit menggunakan api kira-kira sejuta tahun yang lalu.

Untuk rekod, tapak bersejarah di dalam Wonderwerk Cave ditemui oleh beberapa petani pada tahun 1940-an. Sejak itu penggalian telah dilakukan untuk “mengungkap misteri keberadaan manusia di dalam gua yang berumur dua juta tahun yang lalu”.

sumber: thevocket & kalamindah.com

Apa pendapat anda? Sudah Baca, Jangan Lupa Memberi Komen, Like Dan Share Ya. Terima kasih!

Nusantara Morning Post menyajikan informasi sosial kemasyarakatan dan kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset dan pengumpulan data seperti foto dan video dari berbagai sumber yang dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya,maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

PERHATIAN: Pihak admin Nusantara Morning Post tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis di sini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah baca, jangan lupa like, komen dan share Ya.

Jangan lupa untuk follow kami di newshubs24.com dan laman page kami untuk perkongsian lebih banyak berita terkini dan ilmu bermanfaat di;

https://www.facebook.com/cantikyangabadi

https://www.facebook.com/congcordei/

About admin

Check Also

Luahan ikhlas daripada seorang pelakon berbakat“Saya R3la Tak Berlak0n Daripada Buka Tudung”

“Saya Rela Tak Berlakon Daripada Buka Tudung” itu luahan ikhlas seorang pelakon muda berbakat Mia …

Leave a Reply

Your email address will not be published.