Home / Islamik / Subhanallah, Kisah Terbentuknya kalimah الله Sebaik Sahaja Selamat Dikebvmikan, Menantu Dedah Amalan Arwah…

Subhanallah, Kisah Terbentuknya kalimah الله Sebaik Sahaja Selamat Dikebvmikan, Menantu Dedah Amalan Arwah…

Subhanallah, kalimah الله Terbentuk Sebaik Sahaja Selamat Dikebvmikan

Setiap yang bernyawa sudah pasti akan merasai kem4tian. Kem4tian yang berlaku atas pelbagai asbabnya namun kem4tian yang paling diharapkan oleh umat Islam adalah kem4tian dalam husnul khatimah.

Baru-baru ini viral di media sosial mengenai terteranya kalimah Allah dalam gambar kes kem4tian yang dibantu urus 0leh team sukarelawan UKVJ Melaka.

“Gambar ini diambil oleh salah se0rang rakan yang bertugas di tanah perkub0ran lewat malam tadi.. Saya hanya perasan bila seorang f0ll0wer komen tentang gambar ini… ” Segala Puji Bagi Allah.

Arwah Meninggal Akibat S4kit Tua

Arwah merupakan seorang wanita yang berusia 78 tahun. Punca kematian dikatakan disebabkan oleh sakit tua. Arwah telah selamat dikebumikan pada jam 12.50 tengah malam pada Mei 2021.

Jenazah Arwah yang disemadikan di Tanah Perkuburan Islam Taman Pusara Abadi Paya Rumput dapat diselesaikan dengan mudah oleh sukarelawan yang bertugas.

Komen Mengenai Kalimah Allah S.W.T

Perkongsian gambar urusan pengkebumian arwah telah dibuat melalui laman Facebook Mr Wan Cai. Seperti yang ramai sedia maklum laman Facebook Mr Wan Cai banyak berkongsi mengenai aktiviti Pengurusan jen4zah bermula dari proses mandi, kafan dan pengekebumian jen4zah.

Menerusi perkongsian tersebut, pada mulanya, mereka tidak perasan akan kalimah Allah S.W.T yang terbentuk pada pusara arwah sehinggalah ia diberitahu oleh seorang pengguna Faceb00k lain. Hanya pada ketika itulah lebih ramai yang sedar akannya.

 

Menantu Meninggalkan Komen

Melihat ke ruangan komen di laman Facebook tersebut, menantu arwah ada meninggalkan komen yang kemudiannya disusuli dengan soalan daripada warganet yang lain mengenai apa amalan yang  dilakukan oleh Arwah sepanjang hayatnya.

Arwah Sentiasa Tersenyum 

Menjawab persoalan yang diajukan kepadanya, dia berkongsi beberapa amalan yang dilakukan arwah. Arwah tidak pernah m4rah dan sentiasa tersenyum, selain itu arwah juga tidak mengumpat dan suka berfikiran positif. Apa yang paling meninggalkan kesan adalah arwah telah menjaga kedua ibubapanya sehingga ke akhir hayat mereka.

Semoga kita semua juga akan mendapat pengakhiran hidup yang mulia seperti apa yang selaku kita dambakan dalam setiap doa selepas selesai solat. Berusahalah dengan menambahkan amal ibadat dan meninggalkan apa yang dilarang.

Jangan lupa untuk segera memohon keampunan Ilahi dan berbuat baiklah kepada ibubapa, ahli keluarga, jiran tetangga dan semua orang.

Sama-sama kita sedekahkan Al-Fatihah buat arwah dn semoga ditempatkan dalam kalangan orang yang beriman.

Sumber Artikel dan gambar: Akses Info, FB MRWAN CAI OFFICIAL, haliabara Via Majalah Harian.com

Apa pendapat anda? Sudah Baca, Jangan Lupa Memberi Komen, Like Dan Share Ya. Terima kasih!

Nusantara Morning Post menyajikan informasi sosial kemasyarakatan dan kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset dan pengumpulan data seperti foto dan video dari berbagai sumber yang dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya,maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

PERHATIAN: Pihak admin Nusantara Morning Post tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis di sini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah baca, jangan lupa like, komen dan share Ya.

Jangan lupa untuk follow kami di newshubs24.com dan laman page kami untuk perkongsian lebih banyak berita terkini dan ilmu bermanfaat di;

https://www.facebook.com/cantikyangabadi

https://www.facebook.com/congcordei/

About admin

Check Also

P3rginya tokoh Ulama Dunia Islam Prof. Dr. Syeikh Yusuf Abdullah al-Qaradawi,إنّا لله وإنّا إليهِ رَاجعُون

Dunia Islam dikejutkan dengan pem3rgian tokoh Ulama Prof. Dr. Syeikh Yusuf Abdullah al-Qaradawi sepertimana yang …

Leave a Reply

Your email address will not be published.