Home / National / Syurga merupakan destinasi terakhir yang diimpikan bagi setiap manusia, namun begitu tidak semua yang layak masuk ke dalamnya

Syurga merupakan destinasi terakhir yang diimpikan bagi setiap manusia, namun begitu tidak semua yang layak masuk ke dalamnya

Barang Siapa Miliki Sifat Ini Maka Diharamkan Baginya Syurga Walau Amalannya Mencecah Langit!

Syurga merupakan destinasi terakhir yang diimpikan bagi setiap manusia, namun begitu tidak semua yang layak masuk ke dalamnya, syarat pertamanya wajib beragama ISLAM. Beragama Islam sahaja pun tidak cukup lagi untuk buatkan seseorang itu masuk ke syurga, individu tersebut haruslah taat pada perintah ALLAH. Namun begitu Barang Siapa Miliki Sifat Ini Maka Diharamkan Baginya Syurga Walau Amalannya Mencecah Langit! Sifat ini datang dalam diri setiap manusia seperti peny4kit yang meruskakkan manusia tersebut sedikit demi sedikit…

Peny4kit yang ditimpakan keatas manusia merupakan ujian dan cubaan daripadaNya untuk melihat sejauh mana kesabaran hamba-hambaNya dalam mengharungi ujian dan cabaran tersebut. Setiap peny4kit, Allah telah janjikan penawarnya asalkan manusia berusaha untuk mencarinya.

Tanpa kita sedar, ada sejenis penyakkit yang telah lama menjangkiti diri manusia sejak zaman nabi Adam lagi. peny4kit ini adalah penyakkit hati yang berupa dend4m. Peny4kit ini yang kadang kala dirasakan manusia tanpa disedarinya. Simpt0m atau gej4lanya adalah yang berupa perasaan tidak puas hati atau tidak senang di atas kejayaan atau pencapaian orang lain.

Dalam Sebuah Hadith, Rasulullah Shallallahu’alaihi Wasallam bersabda,

“Kelak akan menimpa umatku peny4kit umat umat terdahulu, yaitu peny4kit sombong, kufur nikmat, dan lupa daratan dalam memperoleh kenikmatan. Mereka berlomba mengumpulkan harta dan bermegah-megahan dengan harta. Mereka terjerumus dalam jurang kesenangan dunia, saling bermu’suhan, dan saling iri, denngki, dan denndam sehingga mereka melakukan kezoliman (melampaui batas),” (HR. Al-Hakim).

Jelas sekali hadith Nabi di atas yang menerangkan tentang peny4kit hati yang bisa menyebabkan tertutupnya pintu syurga bagi seseorang, salah satunya adalah rasa dendam dihati.

Perbezaan dalam tingkat strata dan sosial masyarakat sekarang ini turut menimbulkan gesekan dan pertikaian. Pertikaian yang bukan hanya terjadi secara fizikal namun turut disokong dengan perasaan dend4m yang berpanjangan.

Persaingan dalam memperoleh keuntungan dalam dunia bisnespun, sering kali menimbulkan pertikaian dan dendam yang berpanjangan. Perasaan tidak senang dan sakkit hati terhadap orang lain yang lebih berjaya adalah faktor utama munculnya penyakkit hati berupa dendam ini. Akhirnya manusia yang memiliki penyakkit hati ini sentiasa berfikir untuk melampiaskan denndamnya dengan apa cara pun, termasuklah perbuatan syirik seperti menggunakan ilmu hittam dan sebagainya.

Rasa dend4m inilah yang menyebabkan pintu syurga akan ditutup untuk dirinya kerana dengan sebabnya itu bisa memutuskan tali silaturahmi dan tali persaudaraan.

Rasulullah Shallallahu’alaihi Wasallam bersabda,

“Pintu-pintu surga itu dibuka pada hari Senin dan Kamis, lalu diampunkanlah bagi setiap hamba yang tidak menyekutukan sesuatu dengan Allah, kecuali seseorang yang antara dirinya dan saudaranya itu ada rasa dendam, lalu dikatakanlah, ‘Nantikanlah dulu kedua orang ini sehingga keduanya berdamai kembali. Nantikanlah kedua orang ini sehingga keduanya berdamai kembali’,”(HR. Muslim).

Dari hadith Nabi tersebut jelas sekali akibat yang ditimbulkan jika seseorang masih memiliki rasa dendam didalam hati.

Allah Ta’ala berfirman, bahawa syurga adalah tempat dimana tidak ada dendam didalamnya.

“Dan Kami mencabut rasa denndam dari dalam dada mereka, di bawahnya mengalir sungai-sungai. Mereka berkata, ‘Segala puji bagi Allah yang telah menunjukkan kami ke (surga) ini. Kami tidak akan mendapat petunjuk sekiranya Allah tidak menunjukkan kami. Sesungguhnya rasul-rasul Tuhan kami telah datang membawa kebenaran.’ Diserukan kepada mereka, ‘Itulah surga yang telah diwariskan kepadamu karena apa yang telah kamu kerjakan’,” (QS. al-A’raf 43).

“Sesungguhnya orang yang bertakwa itu berada dalam surga-surga (taman-taman) dan (di dekat) mata air (yang mengalir). (Allah berfirman), ‘Masuklah ke dalamnya dengan sejahtera dan aman.’ Dan Kami lenyapkan segala rasa dendam yang ada dalam hati mereka: mereka merasa bersaudara, duduk berhadap-hadapan di atas dipan-dipan,” (QS. al-Hijr 45-47)

Oleh yang demikian, jangan sesekali ada perasaan sombong walau sekecil zarah kerana ia membuatkan kita tidak dapat masuk ke syurga Allah yang penuh dengan kenikmatan.

Alhamdulillah semoga perkongsian ini mendekatkan kita dengan ALLAH maha pencipta, dan sentiasa mengingatkan kita dengan ma’ti dan qia’mat yang tiba pada bila-bila masa. Harap tuan/puan dapat like dan share artikel ini kepada rakan-rakan lain mudah-mudahan bertambah ilmu kita bersama!

Sampaikanlah walau hanya sepotong ayat

Sumber: Harmagidun.com

newshub24 tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peibadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Dah baca, jangan lupa like, komen dan share Ya.

Jangan lupa untuk follow kami di newshubs24.com

About admin

Check Also

24 orang anaknya pelajar sekolah pondok dan terlibat dengan pertandingan Hafazan al-Quran

Perkongsian kisah kejayaan ibubapa berjaya mendidik 24 orang anaknya dengan didikan agama Islam. Subhaanallah, 24 …

Leave a Reply

Your email address will not be published.