Home / Islamik / Dia Menyangka Ibunya Tertidur, Anak Kecil Ini Tertidur Di Sisi J4sad Ibunya Yang Telah Tertid0r Sel4manya…

Dia Menyangka Ibunya Tertidur, Anak Kecil Ini Tertidur Di Sisi J4sad Ibunya Yang Telah Tertid0r Sel4manya…

K3m4tian orang yang tersayang merupakan satu peristiwa yang paling p3rit untuk dit3lan oleh mana-mana orang, apatah lagi bila ianya melibatkan seorang kanak-kanak kecil yang keh!langan ibunya di saat dirinya masih memerlukan kasih sayang seorang ibu. Ketika melalui saat duk4 ini, impak kesed1hannya pasti berbekas dalam diri kanak2.

Hal ini dik0ngsikan oleh Pengerusi Eksekutif Skuad Pengurusan Jnazah Malaysia (SPJM) apabila mengendali dan menguruskan jn4zah seorang ibu yang meninggaIkan anak-anak yang masih kecil.

Tidur selepas ibu ‘tertidur’ selamanya

Menurutnya, kanak-kanak itu telah menemani ibunya yang sedang sak1t pada malam hari sehingga ibunya tertidur.

Kemudian, kanak-kanak itu barulah tidur tanpa menyedari bahawa ibunya telah pergi selamanya.

Anak masih kecil pegang mainan ingat ibunya

Kanak-kanak itu memberitahu yang ibunya mvntah d4rah sebelum tertidur. Jadi, selepas melihat ibunya tidur, dia mengambil peluang untuk melelapkan mata memandangkan ketika itu gilirannya menjaga ibu yang terlantar sak1t kerana mengh1dap knser.

Pengerusi Eksekutif SPJM itu akui sbak mendengar cerita kanak-kanak berusia 8 tahun itu dan segera menggerakkan 15 petugasnya dan beberapa orang jiran yang baik hati untuk membantu menguruskan jn4zah.

Bekas suami menang1s ucap terima kasih

Selepas selesai menyempurnakan jn4zah, pihak SPJM memberi peluang untuk anak-anak menatap wajah ibu muda tersebut buat kali trakhir. Dapat dilihat kanak-kanak tersebut memegang alat mainan kecil seakan menenteramkan dirinya.

Bekas suami turut hadir membntu namun memaklumkan tidak mampu untuk membayar apa-apa kerana beberapa hari lepas 2 saudaranya turut mninggaI dunia akiba Cov1d-19. Simpanannya juga sudah habis untuk membayar pengurusan jn4zah.

Urusan pengbumian berjalan lancar

Pihak SPJM segera memujuk kegusaran itu dengan mengatakan tiada sebarang bayaran kerana segala k0s akan ditanggung. Jelas terpancar rasa lega diwajah bkas suami allahyrham dan tak henti-henti mengucapkan terima kasih.

Jn4zah juga telah selamat dikbumikan di Tanah Perkburan Islam Sksyen 9, Kota Damansara. Semoga Allahyrham ditempatkan dalam kalangan orang beriman.

Sehubungan dengan itu, ramai yang meninggaIkan k0men dengan berasa sbak melihat situasi tersebut. Mereka juga mendoakan agar kanak-kanak itu serta seluruh ahli keluarga allahyrham dapat bertabah menerima ketentuan daripada Allah S.W.T.

Disampingi itu, ribuan terima kasih diucapkan kepada SPJM apabila bergegas menghulurkan bantuan menyempurnakan proses pengbumian kepada mereka yang memerlukan dan hal tersebut sudah tentu mendapat pujian dari semua.

Sumber: Facebook Muhammad Rafieuddin Zainal Rasid, OMM

Apa pendapat anda? Sudah Baca, Jangan Lupa Memberi Komen, Like Dan Share Ya. Terima kasih!

Nusantara Morning Post menyajikan informasi sosial kemasyarakatan dan kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset dan pengumpulan data seperti foto dan video dari berbagai sumber yang dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya,maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

PERHATIAN: Pihak admin Nusantara Morning Post tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis di sini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah baca, jangan lupa like, komen dan share Ya.

Jangan lupa untuk follow kami di newshubs24.com dan laman page kami untuk perkongsian lebih banyak berita terkini dan ilmu bermanfaat di;

https://www.facebook.com/cantikyangabadi

https://www.facebook.com/congcordei/

About admin

Check Also

P3rginya tokoh Ulama Dunia Islam Prof. Dr. Syeikh Yusuf Abdullah al-Qaradawi,إنّا لله وإنّا إليهِ رَاجعُون

Dunia Islam dikejutkan dengan pem3rgian tokoh Ulama Prof. Dr. Syeikh Yusuf Abdullah al-Qaradawi sepertimana yang …

Leave a Reply

Your email address will not be published.