Home / National / ‘Harta’ Nabi Sulaiman DiJumpai, Dakwa Ahli Arkeologi lsra3I…

‘Harta’ Nabi Sulaiman DiJumpai, Dakwa Ahli Arkeologi lsra3I…

Ahli arkeologi p dari Isra.el mendkwa telah menemui sumber harta karun yang dikumpulkan oleh Raja Sulaiman semasa pemerintahannya sekitar 3,000 tahun yang lalu. Bagi kepercayaan orang Islam, Raja Sulaiman turut dikenali sebagai Nabi Sulaiman yang merupakan putera Nabi Daud. Pada zaman pemerintahannya, Nabi Sulaiman berjaya memisahkan bijih tembaga dari batu yang digali di lokasi arkeologi Lembah Timna.

Ahli arkeologi mula menggali tapak kuno, yang terletak di padang pasir di Lembah Timna, Isr ael selatan, pada tahun 1964. Semasa penggalian, para penyelidik menemui terowong rahsia yang diduga wujud semasa pemerintahan Nabi Sulaiman di Pertambangan Raja Sulaiman di Saluran Smithsonian. Kini para ahli menyatakan bahawa kawasan ini mungkin merupakan sumber kekayaan yang ditinggalkan oleh Nabi Sulaiman.

Profesor Erez-Yosef dari Universiti Tel Aviv menyatakan bahawa aktiviti perlombongan di lokasi ini berkembang pesat semasa pemerintahan Nabi Sulaiman sekitar 3,000 tahun yang lalu. Menurut Erez, lombong itu tidak mengandungi emas atau perak, tetapi bijih tembaga. Difahamkan bahawa wujud pengeluaran tembaga dalam skala yang besar di sini.

Pada zaman dahulu, tembaga dikenali sebagai barang dagangan yang paling popular kerana ia adalah logam yang paling dicari di dunia. “Tembaga pada masa tertentu dalam sejarah adalah sumber ekonomi yang paling penting dan industri yang paling menguntungkan,” kata Erez-Yosef.

Sementara itu, menurut Mohammad Najjar dari Friends of Archaeology of Jordan menjelaskan bahawa keadaan logam tembaga pada masa itu sama dengan minyak mentah hari ini. “Sama seperti sekarang di mana manusia tidak dapat melakukan apa-apa tanpa petroleum. Manusia pada masa itu tidak dapat melakukan apa-apa tanpa tembaga,” katanya.

Lebih jauh lagi, katanya, tembaga menjadi barang yang sangat penting dalam sejarah manusia. Kerana untuk pertama kalinya manusia dapat mengeluarkan logam dari batu dan mengubahnya menjadi alat atau senj4ta.

Dr Najjar menyebut momen itu sebagai ‘lompatan kuantum’ ketika manusia mula menghasilkan bahan. Melalui proses peleburan, tembaga dipisahkan dari bijih di dalam batuan. Bijih itu kemudian dipanaskan pada suhu sekitar 1,000 darjah Celsius dan untuk mencapai suhu tersebut para pekerja perlu meniup api tanpa henti melalui batang paip. Proses ini mampu mengambil masa berjam-jam untuk mendapatkan tembaga yang tulen.

Sumber:thevocket via diari viral.com

Apa pendapat anda? Sudah Baca, Jangan Lupa Memberi Komen, Like Dan Share Ya. Terima kasih!

Nusantara Morning Post menyajikan informasi sosial kemasyarakatan dan kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset dan pengumpulan data seperti foto dan video dari berbagai sumber yang dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya,maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

PERHATIAN: Pihak admin Nusantara Morning Post tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis di sini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah baca, jangan lupa like, komen dan share Ya.

Jangan lupa untuk follow kami di newshubs24.com dan laman page kami untuk perkongsian lebih banyak berita terkini dan ilmu bermanfaat di;

https://www.facebook.com/cantikyangabadi

https://www.facebook.com/congcordei/

About admin

Check Also

Luahan ikhlas daripada seorang pelakon berbakat“Saya R3la Tak Berlak0n Daripada Buka Tudung”

“Saya Rela Tak Berlakon Daripada Buka Tudung” itu luahan ikhlas seorang pelakon muda berbakat Mia …

Leave a Reply

Your email address will not be published.