Home / Islamik / MasyAllah! Gambar Rumah Nabi Muhammad SAW, Mungkin Ada Yang Belum Lihat Sebelum Ini…

MasyAllah! Gambar Rumah Nabi Muhammad SAW, Mungkin Ada Yang Belum Lihat Sebelum Ini…

Perkongsian beberapa buah foto yang dikatakan sebagai lokasi atau tapak rumah Nabi Muhammad SAW. Dapat dilihat melalui foto tersebut rekabentuk rumah yang serba sederhana bagi seorang Nabi yang disayangi oleh Yang Maha Pencipta.

Diriwayatkan dari Anas ra dia berkata, Saya masuk ke rumah Nabi Muhammad SAW, waktu itu baginda sedang tidur di katil dengan mengenakan selimut. Di atas kepalanya bantal yang terbuat dari kulit yang diisi serabut. Lalu, seorang sahabat masuk ke kamarnya yang diikuti oleh Umar.

Rasulullah SAW membalikkan bad4nnya sehingga Umar melihat baju Rasulullah SAW tersingkap antara belakang dan baju, lantas ia melihat ada bekas-bekas pada belakang Rasulullah SAW. Umar menangls.

Lalu, Rasulullah SAW bertanya kepadanya, Apakah yang membuat kamu menangls? Umar menjawab, demi Allah, saya menangls setelah mengetahui bahawa engkau lebih mulia dari raja-raja dan kaisar. Mereka hidup sesuai dengan kemahuan di dunia mewah dan kaya. Sementara engkau adalah Rasulullah utusan Allah. Seperti yang saya lihat, engkau tidur di tempat seperti ini sangat sederhana.

Rasulullah SAW lalu bertanya, Bukankah kamu suka kalau mereka mendapat kesenangan dunia sementara kita mendapat kesenangan akhirat?. Umar menjawab, Tentu, wahai Rasul. Kemudian Rasulullah SAW berkata lagi, Memang demikianlah adanya. Hadis Riwayat Ahmad.

Nabi kita adalah kekasih ALLAH, namun tak pernah punya rumah besar, apa yang ada cuma sebuah rumah yang terbahagi kepada ruang solat, ruang tamu, kamar Saidatina Fatimah Az-Zahra iaitu puteri bongsu baginda dan kamar Rasulullah sendiri.

Sementara rumah itu pula hanya beratap pelepah daun kurma bagi menghalang cahaya matahari daripada menembusi ruang dalam rumah. Diatas adalah gambar replika binaan semula rumah berkenaan untuk renungan kita.

Diriwayatkan dari Aisyah ra, dia berkata, Rasulullah SAW menghamparkan sebahagian tikar diwaktu malam dan baginda solat di atasnya. Baginda pun menghamparkan tikar itu disiang hari untuk tempat orang-orang duduk. Hadis Riwayat Al-Bukhari dan Al-Baihaqi.

Rumah Nabi Saw dan Sayyidah Khadijah as, dimana tempat mereka berdua tinggal selama 28 tahun. Sisa runtuhan rumah Nabi Saw Dan Sayyidah Khadijah as yang dilihat lebih dekat.

Runtvh4n pintu masuk ke kamar Rasulullah Saw di rumah Sayyidah Khadijah as.

Runtvhan tempat Sayyidah Fatimah as, puteri kesayangan Rasulullah SAW dilahlrkan.

Jikalau nak dibandingkan dengan rumah umat-umatnya sekarang, jauh berbeza sangat, dan kadang-kala rumah yang dibina itu bukan sekadar tempat berteduh, mungkin tidak salah miliki rumah besar yang selesa untuk keluarga, rumah yang besar dijadikan aras tanda kedudukan, lebih m4lang lagi ia jadi tanda bermegah-megah.

Moga kita hidup dalam kesederhanaa, miliki rumah besar itu tak salah, tapi biar berpada-pada, kerana masih ada insan yang duduk dibawah jambatan, apakah anda pernah terfikir untuk membantu mereka.

Mimbarraudhah: Masyallah subhanallah, jadikanlah nabi muhammad idola kita. ikutlah jejak langkah nabi muhammad SAW. Semoga kita semua tergolong dikalangan orang yang soleh.

Sumber:akakpesan VIA Diari Viral

Apa pendapat anda? Sudah Baca, Jangan Lupa Memberi Komen, Like Dan Share Ya. Terima kasih!

Nusantara Morning Post menyajikan informasi sosial kemasyarakatan dan kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset dan pengumpulan data seperti foto dan video dari berbagai sumber yang dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya,maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

PERHATIAN: Pihak admin Nusantara Morning Post tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis di sini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah baca, jangan lupa like, komen dan share Ya.

Jangan lupa untuk follow kami di newshubs24.com dan laman page kami untuk perkongsian lebih banyak berita terkini dan ilmu bermanfaat di;

https://www.facebook.com/cantikyangabadi

https://www.facebook.com/congcordei/

About admin

Check Also

Pengakhiran yang baik apabila beliau meningg4l dunia semasa sedang mengerjakan Solat As4r… Salam takziah Al Fatihah

Perkongsian sebuah kisah pengakhiran yang baik buat seorang wanita apabila dijemput oleh Yang Maha Pencipta …

Leave a Reply

Your email address will not be published.