Home / Islamik / (Terkini) نَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَl Mendapat Hidayah selepas L0ri tb4lik, Suaminya Meningg4l Duni4 Selepas Sebulan Memeluk Islam… Al Fatihah (dibaca)

(Terkini) نَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَl Mendapat Hidayah selepas L0ri tb4lik, Suaminya Meningg4l Duni4 Selepas Sebulan Memeluk Islam… Al Fatihah (dibaca)

Perkongsian kisah pem3rgian yang dicemburui apabila beliau yang dulunya bukan seorang Islam namun, meningg4l duni4 selepas sebulan bergelar sebagai seorang muslim.

Kulim: Tidak sampai sebulan selepas mem3luk Islam, Muhammad Saufi Abdullah, 41, m3ningg4l dunia akibat s3r4ngan j4ntung ketika berehat di rumahnya di Taman Tiong, dekat sini, Jun lalu.

Isterinya, Nurul Aisyah Abdullah, 40 berkata, dia bersama arw4h dan dua anak mereka mengambil keputusan menguc4p dua kalim4h syah4dah pada 22 Mei lalu.

Katanya, pesanan ter4khir arw4h suaminya yang bekerja sebagai pemandu lori meminta dia mendalami ajaran Islam dan memastikan dua anak lelaki mereka menjadi hufaz al-Quran dipegang utuh wanita itu.

“Arw4h yang menyatakan hasrat untuk mem3luk agama Islam terlebih dahulu dan mengajak saya serta dua anak kami iaitu Muhammad Aidil, 13, dan Muhammad Fitri, 11 bersama.

“Kehidupan kami boleh dikatakan hampir setiap hari ada sahaja mas4lah terutama berkaitan kewangan.

“Kami juga kerap bert3ngkar walaupun mengenai hal rem3h dan kemuncaknya apabila lori dipandu suami terbalik dalam kem4l4ngan. Namun bertitik tolak kejadian itu, suami memperoleh hidayah dan mengajak kami bersama,” katanya yang mengakui berasa seperti ‘hilang arah’ selepas kem4tian Muhammad Saufi.

Menurutnya, bertitik tolak dari kejadian itu, suami memaklumkan dia mendapat hidayah dan menyatakan hasrat mahu mem3luk Islam.

“Pada mulanya saya men3ntang k3ras namun entah bagaimana tiba-tiba hati saya tergerak untuk mengikut suami dan kami sekeluarga akhirnya mengambil keputusan mem3luk Islam .

“Sejak daripada itu, kami mula belajar mendalami agama Islam dan kehidupan saya dan suami mula bertambah baik, namun apakan daya Allah lebih menyayanginya apabila dia m3ningg4l duni4 selepas 18 hari mengucap dua kalimah syah4dah,” katanya.

Nurul Aisyah berkata, dia berterima kasih kepada Jawatankuasa Surau Taman Tiong yang banyak membantu keluarganya dalam soal mendalami Islam dan juga memberi pelbagai sumbangan.

Namun apa yang lebih memeranjatkan adalah apabila ibu arw4h suaminya kini dikenali sebagai Siti Hajar, 68, kini turut mem3luk agama Islam.

“Arw4h rapat dengan ibunya dan pem3rgiannya membuatkan wanita itu mengalami kemvrvngan. Saya yang tidak sanggup melihat keadaannya itu mengajaknya tinggal bersama.

“Mungkin selepas melihat kehidupan kami anak beranak, ibu membuat keputusan mem3luk Islam. Saya tidak pernah mem4ksanya namun dia sendiri mengaku tertarik dan ingin belajar dengan lebih mendalam mengenai Islam.

“Alhamdulillah, saya saya bersyukur Allah membuka pintu hati ibu mentua untuk memeluk Islam selain menganggap saya sebagai anak kandungnya sendiri,” katanya yang menerima sumbangan daripada pasukan Badan Penggerak Ikatan Ummah Sejati.

Nurul Aisyah berkata dia kini menyara kehidupan dengan bekerja di kedai runcit dengan gaji RM700 sebulan manakala ibunya mengambil upah mengisi dawai kokot ke dalam kotak dengan pendapatan RM150.

Sementara itu, wakil Badan Penggerak Ikatan Ummah Sejati, Norhasnaliza Senusi berkata pihaknya sedia menghulurkan sumbangan berbentuk tunai, makanan dan juga nashkah tafsir al-Quran buat keluarga ini yang diuji dengan pelbagai mas4lah.

Sumber: Harian metro

Apa pendapat anda? Sudah Baca, Jangan Lupa Memberi Komen, Like Dan Share Ya. Terima kasih!

Nusantara Morning Post menyajikan informasi sosial kemasyarakatan dan kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset dan pengumpulan data seperti foto dan video dari berbagai sumber yang dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya,maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

PERHATIAN: Pihak admin Nusantara Morning Post tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis di sini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah baca, jangan lupa like, komen dan share Ya.

Jangan lupa untuk follow kami di newshubs24.com dan laman page kami untuk perkongsian lebih banyak berita terkini dan ilmu bermanfaat di;

https://www.facebook.com/cantikyangabadi

https://www.facebook.com/congcordei/

About admin

Check Also

Pengakhiran yang baik apabila beliau meningg4l dunia semasa sedang mengerjakan Solat As4r… Salam takziah Al Fatihah

Perkongsian sebuah kisah pengakhiran yang baik buat seorang wanita apabila dijemput oleh Yang Maha Pencipta …

Leave a Reply

Your email address will not be published.