Home / Islamik / Orang Beriman Termasuk Mereka Yang Menyuruh Berbuat Kebaikan/Kebajikan Dan Melarang Berbuat kej4h4tan… Maka Jadilah Orang Yang Beriman Semoga Kita Termasuk Golongan Yang Beruntung Di Akhirat Kelak

Orang Beriman Termasuk Mereka Yang Menyuruh Berbuat Kebaikan/Kebajikan Dan Melarang Berbuat kej4h4tan… Maka Jadilah Orang Yang Beriman Semoga Kita Termasuk Golongan Yang Beruntung Di Akhirat Kelak

Gambar yang menunjukkan sebahagian anggota Jabatan Imigresen Malaysia Kedah membantu melakukan kerja pembersihan rumah penduduk yang terj3jas berikutan fen0mena kepala air Gunung Jerai di Kampung Permatang Keramat, Yan pada 7 September lalu.

Kejadian b3ncana seperti trag3di kep4la air di Yan, Kedah, baru-baru ini atau mus!bah akibat kr!sis pand3mik C0vIdI9 umpamanya kehilangan sumber pendapatan menunjukkan ramai dalam kalangan masyarakat terk3san dan memerlukan bantuan.

Kita beruntung rakyat negara ini aktif melakukan aktiviti kebajikan kerana semangat kesukarelawanan dan nilai kemanusiaan tinggi.

Hakikatnya, Islam memandang mulia dan menganjurkan seluruh masyarakat memupuk semangat kesukarelawanan untuk membantu golongan terk3san dan memerlukan.

Nabi SAW sendiri menggalakkan amalan kebajikan dan kesukarelawanan apabila bersabda:

“Perkara paling disukai Allah ialah orang paling bermanfaat kepada manusia lain. Tingkah laku paling disukai adalah menggembirakan orang lain, meringankan bebanannya melangsaikan hutangnya atau menyela.matkannya daripada kel4paran” (Hadis riwayat Tabarani)


Baginda juga memperincikan maksud sedekah dalam konteks kebajikan dan kesukarelawanan:

“Sedekah itu wajib atas setiap orang Islam.” Seorang sahabat bertanya: “Jika tiada apa hendak diberi?” Baginda menjawab: “Hendaklah dia bekerja dan apabila mendapat duit, sedekahkanlah sebahagiannya.”

Sahabat itu bertanya lagi: “Jika tidak boleh bekerja?” Jawab Baginda: “Tolonglah orang m!skin dalam kesus4han.” Sahabat bertanya lagi: “Kalau ini juga tidak dapat dilakukan?” Baginda menjawab: “Beri nasihat untuk berbuat baik.”

Sahabat itu bertanya lagi: “Jika itupun tidak dapat dilakukan?” Baginda bersabda: “Janganlah ia meluk4kan hati orang lain, itulah sedekahnya.” (HR Bukhari)

Hadis itu menjelaskan sedekah atau amalan kebajikan dan kesukarelawanan tidak terhad kepada memberi wang, sebaliknya membantu orang dalam kesus4han, memberi nasihat untuk kebaikan dan tidak meluk4kan hati orang lain.

Selain itu, ketiadaan wang bukanlah alasan tidak bersedekah. Malah, Nabi SAW menuntut agar berusaha mencari kerja agar sebahagian hasilnya dapat didermakan. Malah, terdapat dalam hadis lain Nabi SAW menyatakan senyum itu juga sedekah.

Islam amat menggalakkan seluruh umatnya berusaha saling menjaga kebajikan ahli masyarakat merangkumi seluruh aspek kehidupan seperti dijelaskan dalam al-Quran dan hadis.

Pertama, saling memberi khidmat dalam memenuhi keperluan fizikal. Allah SWT merakamkan contoh terbaik melalui kisah orang Ansar memberi khidmat menyediakan tempat kediaman kepada Muhajirin.

Firman Allah SWT:

“Sesungguhnya, orang beriman dan berhijr4h serta berj!had dengan harta benda serta jiwa mereka pada jalan Allah dan orang (Ansar) yang memberi tempat kediaman serta pertolongan (kepada orang berhijrah itu), mereka semuanya menjadi penyokong dan pembela antara satu sama lain… dan jika mereka meminta pertolongan dari kamu dalam perkara (men3ntang mus0h untuk memb3la) agama, maka wajiblah kamu menolongnya.” (Al-Anfal: 72)

Kedua, saling menolong dalam memenuhi keperluan material dan kewangan termasuk bantuan kewangan dan material dalam memenuhi keperluan harian seperti makan, minum serta pakaian kepada golongan memerlukan.

Allah SWT berfirman:

“Maka (bagi menyatakan sikap syukur) berikanlah kepada kerabatmu, dan orang m!skin serta orang mus4fir akan haknya masing-masing, pemberian yang demikian adalah baik bagi orang bertujuan memperoleh keredaan Allah dan mereka itulah orang berjaya” (Ar-Rum: 38)

Ketiga, saling membantu memenuhi keperluan spiritual. Keperluan spiritual adalah membantu ahli masyarakat untuk memiliki ilmu keagamaan dan kerohanian serta mengamalkannya. Termasuk dalam konsep kebajikan, adalah menyampaikan ilmu keagamaan serta amar makruf nahi mungk4r.

Firman Allah SWT: “Dan orang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan dan melarang berbuat kejah4tan.” (Al-Taubah: 71)

Begitulah anjuran dan galakan Islam dalam melakukan amalan kebajikan dan kesukarelawanan untuk membantu sesama insan.

Terdapat tiga ruang terbuka luas masyarakat Islam untuk saling melakukan kebajikan dan membantu orang lain sama ada memberi bantuan kewangan atau material, khidmat bakti kepada golongan memerlukan dan bantuan spiritual dengan memberi bimbingan agama serta mengajak kepada kebaikan dan menegah kejah4tan.

Sumber: Penulis adalah Pakar Rujuk Bahagian Zakat, Sedekah dan Wakaf (ZAWAF), Universiti Teknologi MARA (UiTM) via Berita Harian Online

Apa pendapat anda? Sudah Baca, Jangan Lupa Memberi Komen, Like Dan Share Ya. Terima kasih!

Nusantara Morning Post menyajikan informasi sosial kemasyarakatan dan kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset dan pengumpulan data seperti foto dan video dari berbagai sumber yang dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya,maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

PERHATIAN: Pihak admin Nusantara Morning Post tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis di sini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah baca, jangan lupa like, komen dan share Ya.

Jangan lupa untuk follow kami di newshubs24.com dan laman page kami untuk perkongsian lebih banyak berita terkini dan ilmu bermanfaat di;

https://www.facebook.com/cantikyangabadi

https://www.facebook.com/congcordei/

About admin

Check Also

P3rginya tokoh Ulama Dunia Islam Prof. Dr. Syeikh Yusuf Abdullah al-Qaradawi,إنّا لله وإنّا إليهِ رَاجعُون

Dunia Islam dikejutkan dengan pem3rgian tokoh Ulama Prof. Dr. Syeikh Yusuf Abdullah al-Qaradawi sepertimana yang …

Leave a Reply

Your email address will not be published.