Home / Islamik / Arwah Pernah Puk0l Ustaz Ravi kerana p3luk Islam, namun “dia masuk Islam hari Isnin. Hari Jumaat petang dia meningg4l”-Ustaz Ravi Dedah Peng4khiran Abangnya

Arwah Pernah Puk0l Ustaz Ravi kerana p3luk Islam, namun “dia masuk Islam hari Isnin. Hari Jumaat petang dia meningg4l”-Ustaz Ravi Dedah Peng4khiran Abangnya

Bergelar saudara baru bukanlah semudah yang disangkakan, cabaran dan onak dur! terpaksa ditempuhi. Namun keazaman yang kuat serta kecintaan terhadap agama Islam membantu untuk bertahan. Benarlah Allah memberi hidayah dalam pelbagai cara.

Penceramah bebas, Ustaz Dr. Haji Mohd Farid Ravi berkongsi pengalaman memeluk Islam sebelum ini. Apa yang menyentuh hati apabila beliau turut berkongsi perasaan apabila berpeluang mengislamkan ibunya sendiri beberapa bulan sebelum ibunya menghembuskan nafas yang terakhir.

Selain itu, Ustaz Ravi turut berkongsi bagaimana abangnya yang sebelum ini cukup men3ntang dia memeluk Islam, akhirnya turut memilih jalan Allah. Apa yang membuatkan beliau terharu adalah abangnya sempat memeluk Islam seminggu sebelum meningg4l dunia.

Cerita Syahdu Pengalaman Ustaz Farid Ravi Memeluk Islam

Nama saya Jesiah Ravi a/l Jacob. Nama tu menunjukkan Kr!stian. Memang kami asalnya Kr!stian. Tetapi Kr!stian yang tidak prakt!s. Ayah saya meningg4l ketika saya dalam perut ibu. Saya anak y4tim. Ibu membesarkan saya. Sejak kecil saya terdedah kepada suasana dan budaya Melayu Islam. Lahir dan membesar di Kg Sg Choh. Majoriti penduduk adalah Melayu. Hanya ada dua keluarga sahaja Hin du.

Saya bertuah kerana rumah sewa kami bersebelahan dengan surau. Saya sentiasa melihat apa yang berlaku di surau. Bahkan saya dan kawan-kawan masuk dan bermain dalam surau. Saya mesra dengan suasana surau dan budaya masyarakat Islam.

Di sekolah kawan-kawan ajak saya masuk kelas Pendidikan Islam. Biasanya waktu PI saya akan keluar. Bila kawan ajak supaya jangan keluar waktu Ustazah masuk, saya pun cuba duduk. Ustazah tak m4rah rupanya. Bahkan Ustazah senyum kepada saya. Dia restu saya dalam kelasnya.

Makin lama makin seronok saya belajar pendidikan Islam. Saya tidak disuruh baca dan hafal. Tapi oleh kerana setiap hari berada dalam kelas Pendidikan Islam itu maka banyak benda saya hafal. Saya hafal Al Fatihah. Saya hafal ayat Kursi. Saya boleh azan dan jawab azan. Boleh takbir raya dan macam2 lagi…

Masa darjah 4 darjah 5 saya sudah hafal berbagai-bagai doa. Balik rumah saya cuba baca doa makan. Mak saya sangat m4rah, Kau baca apa ni. Tak boleh baca. Itu Melayu punya… Saya tanya kenapa tak boleh. Ini hanya tanda kita terima kasih kepada Tuhan. Akhirnya mak kata, “Ikut engkau lah. Tapi jangan baca kuat-kuat.”

Maka sejak itu setiap hari saya baca macam-macam doa. Bayangkan tiap hari mak saya dengar saya baca doa makan, doa tidur. Barangkali itu memberi kesan juga kepada mak saya. Antara yang saya tertarik dengan Pendidikan Islam ialah kisah nabi Ibrahim. Ayahnya buat berh4la. Namrud sendiri tahu berh4la itu tidak mampu bercakap. Tak boleh melihat. Tak boleh mudh4rat dan tak boleh bagi manfaat. Kisah Nabi Ibrahim ini begitu menyent4p fitrah saya.

Saya kata, Ya Allah, sampai begitu sekali kita j4hil kita tak fikir apa yang kita sembah selama ini. Akhirnya saya buat keputusan saya tidak akan sembah selain daripada Allah SWT. Bila umur saya cukup 18 tahun, saya pergi Perkim bawa IC. Saya terus melafazkan dua kalimah syahadah pada hari berkenaan.

Setelah masuk Islam saya tinggal di rumah mak angkat saya. Saya cuba amalkan Islam setakat yang termampu. Namun saya tidak berani pergi ke masjid untuk solat Jumaat. Kalau saya pergi solat jumaat, nanti keluarga saya akan tahu. Abang saya g4rang.

Minggu kedua, mak angkat saya suruh saya pergi menunaikan solat Jumaat. Bila saya pergi solat Jumaat, maka kec0h lah satu kampung. Sampai ke pengetahuan keluarga saya. Lalu saya dipanggil menghadap satu majlis. Semua adik beradik berkumpul. Saya ditanya kenapa masuk Islam, saya jawab sebab saya minat dengan Islam. Sambil tanya sambil dipu kulnya saya.

Saya dipu kul dengan s4ngat t3ruk oleh abang saya. “Aku nak kamu tingg4lkan Islam,” kata abang saya. Saya kata, “Tak boleh bang.” Dia kata, “Kenapa tak boleh?” “Tak boleh bang. Saya dah pilih Islam. M4ti hidup saya dengan Islam.”

“Oh Islam ajar kau kurang ajar ye!” “Kenapa m4rah saya masuk Islam.” “Kerana Islam tak betul.” Saya tanya, “Kat mana Islam tak betul. Beritahu saya.” Aku tak perlu beritahu engkau mana yang tak betul.Tapi aku tahu Islam tu tak betul.”

“Beritahulah saya. Saya nak tahu. Kalau tak betul, sayapun tak nak ikut agama yang tak betul. Setahu saya semuanya betul.”

“Oh kau menjawab ye….” Dia terus pu kul saya. Saya undur sampai ke bucu hujung rumah dan di sana ada tiang yang t4jam. Dia tarik kepala saya dan t0lak ke tiang. Kepala saya terk0yak. D4rah laju mengalir. Saya kena 6-7 j4hitan. Setiap kali saya pergi Makkah, saya berdoa di multazam. Saya tak doa mintak pangkat, mintak jadi kaya, saya tak doa mintak saya jadi somebody….

Saya doa supaya Allah beri hidayah kepada mak saya. Itu saja pemberian Tuhan yang paling besar. Tidak ada lah nikmat yang lebih besar jika Allah beri hidayah kepada ibu kita. Betul dak? Suatu hari saya jumpa mak saya. Saya anak bongsu. Macam mana sekalipun mak tak akan buang saya. Saya jumpa dia. Saya salam. Saya cium. Saya kata, “Mak saya nak mintam aaf.”

Mak kata, “Kenapa?”

“Saya banyak abai tanggung jawab saya terhadap mak.”

Mak kata, takpe, takpe.

Saya kata, “Tapi mak saya terkil4n sangat.”

Mak kata, “Kenapa?”

Saya kata, “Saya akan m4ti. Mak juga akan m4ti. Penghujung hayat kita semua kita akan m4ti. Saya t4kut lepas itu mak ke tempat lain, saya ke tempat lain. Saya tak berpeluang lagi jumpa mak. Dan saya tak sanggup mak dibawa ke tempat yang saya tak suka.”

Mak saya menangis. Dia boleh faham apa maksud saya.

“Disebabkan saya Islam, mak tak Islam, nanti tempat kita tak sama mak. Kalau boleh saya nak di akhirat nanti saya dengan mak di tempat yang sama.”

Mak terus menangis. Saya kata, “Mak masuklah Islam mak.”

Mak kata, “Mak bukan tak mahu masuk Islam. Tapi kalau mak masuk Islam, nanti apa akan berlaku.”

Saya kata, “Mak jangan t4kut mak. Allah ada. Allah ada mak.”

“Ya mak tahu Islam agama yang baik.”

Saya ambik mak hari itu juga, “Mak jom ikut saya masuk Islam.”

Mak kata, “Jangan la hari ini.”

Saya kata, “Takpe mak. Mak Islam je lepas tu mak senyap saja. Takpe mak.”

Hari yang sama saya Islamkan mak saya.

Mak masuk Islam bulan tiga (Mac). Tarikh saya tak ingat. Yang pasti mak masuk Islam bulan tiga, bulan lima mak meningg4l. Sempat la saya bawak mak belajar. Tapi makpun dah u zur masa tu. Bagi saya kejayaan ialah bila Allah beri hidayah kepada mak saya. Satu kejayaan besar bagi saya. Sebab bukan senang nak ajak ibu masuk Islam. Saya rasa doa saya depan multazam dimakbulkan Allah.

Abang saya pula yang pu kul dan h4lau saya. Kesabaran saya masa dipu kul itu rupanya memberi kesan. Suatu hari saya terima panggilan, “Ravi!” Saya Tanya siapa ni, lama dah orang tak panggil aku Ravi. Dia kata, “Aku abang kau.”

“Abang?”

“Ya, ini Devadas la…”

Oh ya. Devadas. Itu memang abang saya.

“Ye bang ada apa bang.

“Ravi, aku nak engkau bawa aku ke jalan lurus.”

“Jalan lurus?”

Saya tahu dia nak masuk Islam. Tapi saya tak mahu dia cakap kiasan-kiasan macam tu. Saya nak dia berterus terang.

“Abang nak masuk Islam ni. Boleh tak kau bawak aku masuk Islam.”

“Ok bang, abang kat mana. Sekarang juga saya pergi ambik abang.”

Saya masa tu kat Bangi. Dia kat Rawang. Saya bawak kereta ke sana. Sambil tu saya telefon Pejabat Agama Kuala Kubu saya kata saya nak bawa abang saya masuk Islam. Hari ni juga. Dalam perjalanan saya tanya dia, “Dulu saya masuk Islam abang pu kul saya. T3ruk abang pu kul. Macam mana pulak hari ni abang terbuka hati nak masuk Islam.” Sembang adik beradik la.

Dia jawab, “Engkau ingat tak masa aku pu kul kau dulu engkau Tanya satu soalan.”

Memang saya dah tak ingat, dia pu kul saya saya ingat la. Tapi soalan tu saya tak ingat.

“Masa aku pu kul engkau, engkau tanya apa yang tak betulnya Islam ni. Aku tak dapat jawab. Sejak hari tu aku mencari-cari apa yang tak betulnya Islam ni. Lama aku cari. Tak jumpa. Tiap kali aku cari, aku tak jumpa. Maka aku tak ada pilihan lain, melainkan aku kena masuk Islam.”

Alhamdulillah, dia masuk Islam hari Isnin. Hari Jumaat petang (selepas 5 hari), saya dapat panggilan dari rumah tumpangan saudara baru. Pukul 5 petang. Ustaz yang jaga rumah tu beritahu, “Minta maaf Ustaz. Nak beritahu satu perkara yang meng3jutkan.”

Saya kata, “Apa dia?”

Dia kata, “Abang Ustaz dah meningg4l!”

Saya kata dua tiga hari lepas saya jumpa dia. Dia sihat walafiat. Dia masuk Islam. Dan hari ini dia dipanggil Allah.

Allah….

Sumber : FB Dr Haji Mohd Farid Ravi via majalah harian

Apa pendapat anda? Sudah Baca, Jangan Lupa Memberi Komen, Like Dan Share Ya. Terima kasih!

Nusantara Morning Post menyajikan informasi sosial kemasyarakatan dan kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset dan pengumpulan data seperti foto dan video dari berbagai sumber yang dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya,maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

PERHATIAN: Pihak admin Nusantara Morning Post tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis di sini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah baca, jangan lupa like, komen dan share Ya.

Jangan lupa untuk follow kami di newshubs24.com dan laman page kami untuk perkongsian lebih banyak berita terkini dan ilmu bermanfaat di;

https://www.facebook.com/cantikyangabadi

https://www.facebook.com/congcordei/

About admin

Check Also

P3rginya tokoh Ulama Dunia Islam Prof. Dr. Syeikh Yusuf Abdullah al-Qaradawi,إنّا لله وإنّا إليهِ رَاجعُون

Dunia Islam dikejutkan dengan pem3rgian tokoh Ulama Prof. Dr. Syeikh Yusuf Abdullah al-Qaradawi sepertimana yang …

Leave a Reply

Your email address will not be published.