Home / World / [video] SUBHANALLAH…Wanita Mendakwa Terakam Roh Keluar Dari Mangsa Lem4s. Ini Penjelasan dari sudut agama…

[video] SUBHANALLAH…Wanita Mendakwa Terakam Roh Keluar Dari Mangsa Lem4s. Ini Penjelasan dari sudut agama…

Perkongsian sebuah kejadian seorang wanita yang dikatakan terakam roh yang keluar dari mangs4 lem4s sepertimana yang dikongsikan melalui laman berita Kosmo Online. Bacalah juga penjelasan dari sudut agama Islam berkaitan perjalanan roh selepas kem4tian.

MANILA – Seorang wanita mendakwa pernah melihat r0h seorang lelaki yang baru m3ninggal dunia keluar daripada jas4d selepas l3mas dalam insiden yang berlaku di sungai, tahun lalu.

Menurut Shanel Guiterrez, perkara itu berlaku di depan matanya ketika sedang merakam kejadian l3mas itu menerusi telefon bimbitnya, lapor akhbar The Sun.

Kata Guiterrez, pengalaman meny3ramkan itu berlaku ketika ins!den di wilayah Davao del Norte di mana mangs4 yang dikenali sebagai Dondon l3mas semasa cuba meny3lamatkan anjing jalanan yang terjatuh ke dalam sungai.

Dondon berjaya menaikkan anjing tersebut ke daratan sebelum dirinya dibawa arus d3ras sungai lalu dan ditemui l3mas di kawasan kuari tidak jauh dari situ.

“Saya nampak bay4ngan putih menyerupai lelaki muncul dari dalam air dan terapung di udara sebelum tiba-tiba lesap ke udara.

“Ia sangat meny3ramkan kerana saya tahu bayang putih itu adalah h4ntu mangsa yang m4ti l3mas dan saya tidak menyangka sempat merakamnya dalam telefon,” kata Guiterrez.

Wanita itu turut menafikan dia menyunting rakaman asal video serta menegaskan ia adalah rakaman asal ketika sesi mencari dan menyelamat dijalankan.

“Dondon bukan mangs4 pertama yang m4ut di sungai itu, dia adalah individu ketiga,” ujarnya. – Agensi

Jawapan Ustaz Azhar Idrus berkaitan dengan Keadaan Roh setelah meninggalkan Jasad

Soalan:

Saya ada dengar seorang ustaz sebut dalam satu ceramah bahawa orang baru m3ninggal dunia r0hnya sama ada orang baik atau orang j4hat akan dibawa oleh malaikat dari bumi naik ke langit dan beliau mengatakan ada terdapat dalam hadis. Mohon ustaz sebutkan hadis berkenaan jika memang ada hadisnya. Terima kasih.

Jawapan:

Memang benar apa yang telah disebut oleh penceramah itu bahawa r0h yang baik atau yang j4hat akan diambil oleh malaikat dibawa naik ke langit dalam keadaan yang berbeza iaitu r0h orang yang baik dalam keadaan wangi dan dibangggakan oleh penduduk di langit manakala r0h orang j4hat dalam keadaan berb4u bus0k dan dic3la oleh penduduk di langit.

Saya rasa sudah memadai sebagai jawapan persoalan tuan saya disertakan di sini hadis berikut:

Telah diriwayatkan daripada Al-Barra’ bin ‘Azib r.a daripada Nabi SAW bersabda:

إِنَّ الْعَبْدَ الْمُؤْمِنَ إِذَا كَانَ فِى انْقِطَاعٍ مِنَ الدُّنْيَا وَإِقْبَالٍ مِنَ الآخِرَةِ نَزَلَ إِلَيْهِ مَلاَئِكَةٌ مِنَ السَّمَاءِ بِيضُ الْوُجُوهِ كَأَنَّ وُجُوهَهُمُ الشَّمْسُ مَعَهُمْ كَفَنٌ مِنْ أَكْفَانِ الْجَنَّةِ وَحَنُوطٌ مِنْ حَنُوطِ الْجَنَّةِ حَتَّى يَجْلِسُوا مِنْهُ مَدَّ الْبَصَرِ ثُمَّ يَجِىءُ مَلَكُ الْمَوْتِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ حَتَّى يَجْلِسَ عِنْدَ رَأْسِهِ فَيَقُولُ أَيَّتُهَا النَّفْسُ الطَّيِّبَةُ اخْرُجِى إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٍ – قَالَ – فَتَخْرُجُ تَسِيلُ كَمَا تَسِيلُ الْقَطْرَةُ مِنْ فِى السِّقَاءِ فَيَأْخُذُهَا فَإِذَا أَخَذَهَا لَمْ يَدَعُوهَا فِى يَدِهِ طَرْفَةَ عَيْنٍ حَتَّى يَأْخُذُوهَا فَيَجْعَلُوهَا فِى ذَلِكَ الْكَفَنِ وَفِى ذَلِكَ الْحَنُوطِ وَيَخْرُجُ مِنْهَا كَأَطْيَبِ نَفْحَةِ مِسْكٍ وُجِدَتْ عَلَى وَجْهِ الأَرْضِ – قَالَ – فَيَصْعَدُونَ بِهَا فَلاَ يَمُرُّونَ – يَعْنِى بِهَا – عَلَى مَلأٍ مِنَ الْمَلاَئِكَةِ إِلاَّ قَالُوا مَا هَذَا الرُّوحُ الطَّيِّبُ فَيَقُولُونَ فُلاَنُ بْنُ فُلاَنٍ بِأَحْسَنِ أَسْمَائِهِ الَّتِى كَانُوا يُسَمُّونَهُ بِهَا فِى الدُّنْيَا

وَإِنَّ الْعَبْدَ الْكَافِرَ وفي رواية وَإِذَا كَانَ الرَّجُلُ السُّوءُ إِذَا كَانَ فِى انْقِطَاعٍ مِنَ الدُّنْيَا وَإِقْبَالٍ مِنَ الآخِرَةِ نَزَلَ إِلَيْهِ مِنَ السَّمَاءِ مَلاَئِكَةٌ سُودُ الْوُجُوهِ مَعَهُمُ الْمُسُوحُ فَيَجْلِسُونَ مِنْهُ مَدَّ الْبَصَرِ ثُمَّ يَجِىءُ مَلَكُ الْمَوْتِ حَتَّى يَجْلِسَ عِنْدَ رَأْسِهِ فَيَقُولُ أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْخَبِيثَةُ اخْرُجِى إِلَى سَخَطٍ مِنَ اللَّهِ وَغَضَبٍ – قَالَ – فَتُفَرَّقُ فِى جَسَدِهِ فَيَنْتَزِعُهَا كَمَا يُنْتَزَعُ السَّفُّودُ مِنَ الصُّوفِ الْمَبْلُولِ فَيَأْخُذُهَا فَإِذَا أَخَذَهَا لَمْ يَدَعُوهَا فِى يَدِهِ طَرْفَةَ عَيْنٍ حَتَّى يَجْعَلُوهَا فِى تِلْكَ الْمُسُوحِ وَيَخْرُجُ مِنْهَا كَأَنْتَنِ رِيحِ جِيفَةٍ وُجِدَتْ عَلَى وَجْهِ الأَرْضِ فَيَصْعَدُونَ بِهَا فَلاَ يَمُرُّونَ بِهَا عَلَى مَلأٍ مِنَ الْمَلاَئِكَةِ إِلاَّ قَالُوا مَا هَذَا الرُّوحُ الْخَبِيثُ فَيَقُولُونَ فُلاَنُ بْنُ فُلاَنٍ بِأَقْبَحِ أَسْمَائِهِ الَّتِى كَانَ يُسَمَّى بِهَا فِى الدُّنْيَا

Ertinya:

“Sesungguhnya hamba yang mukmin itu apabila dia telah hampir terputus daripada dunia (iaitu hampir m4ti) dan berhadap kepada negeri akhirat nescaya turun kepadanya oleh beberapa malaikat dari langit yang putih segala wajah mereka seolah-olah wajah mereka itu matahari. Ada bersama malaikat-malaikat itu kain kaf4n daripada kain-kain syurga dan wangian dari wangian-wangian syurga sehingga para malaikat itu duduk sejauh mata memandang dari orang tersebut. Kemudian datang malaikat m4ut ke atasnya sehingga duduk ia dekat kepalanya lalu berkata: Wahai r0h yang baik keluarlah kamu kepada keampunan Allah dan redha-Nya. Maka mengalir r0hnya seperti menitis air dari tempat minum. Kemudian diambil r0hnya itu dan setelah diambil r0hnya itu tiadalah dilepaskan walau sekelip mata jua pun sehingga sekalian malaikat yang turun itu mengambilnya pula dan mereka meletakkannya pada kain kafan daripada syurga itu dan meletakkan wangian ke atasnya sehingga keluarlah dari r0hnya itu bau seperti wangian kasturi yang paling wangi di bumi. Kemudian mereka membawa r0h itu naik maka tidaklah mereka lalu dengan r0h itu akan satu kumpulan dari malaikat melainkan kumpulan malaikat itu akan berkata: R0h siapakah ini sangat harum baunya. Maka malaikat yang membawa r0hnya itu menjawab: Inilah r0h si fulan bin si fulan dengan sebaik-baik namanya yang mereka namakannya dengannya di dunia.

Dan sungguhnya seorang hamba yang k4fir dan pada satu riwayat seorang yang j4hat apabila adalah hampir dengan saat m3ninggal dunianya dan berhadap kepada negeri akhirat nescaya turun dari langit beberapa malaikat yang hit4m segala wajah mereka bersama mereka ada sehelai kain yang k4sar lalu mereka duduk dari orang j4hat itu sejauh mata memandang. Kemudian datang malaikat m4ut sehingga duduk ia dekat kepalanya lalu berkata: Wahai r0h yang k3ji keluarlah kamu kepada kemurk4an Allah dan m4rah-Nya lalu dip3cah-p3cahkan r0h di dalam jas4dnya kemudian dicabutnya dengan kasar seperti dicabut akan dawai berduri daripada bulu yang basah. Maka malaikat m4ut mengambilnya dan apabila dibawanya tidak dibiarkan sekelip mata jua pun pada tangannya hingga mereka membungkusnya di dalam kain kas4r itu lalu keluar daripadanya bau yang sangat bus0k seperti bau bangk4i yang paling bus0k di bumi. Kemudian para malaikat membawanya naik maka tiadalah tiap kali melalui sekumpulan malaikat kecuali mereka akan bertanya r0h siapakah yang sangat k3ji itu maka malaikat yang membawanya menjawab: Inilah si fulan bin si fulan dengan nama yang paling bur0k yang dinamakannya di dalam dunia.” (Hadis riwayat Ahmad dan Ibnu Majah)

Wallahua’lam.

Sumber: Kosmo Online & HD.net

Apa pendapat anda? Sudah Baca, Jangan Lupa Memberi Komen, Like Dan Share Ya. Terima kasih!

Nusantara Morning Post menyajikan informasi sosial kemasyarakatan dan kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset dan pengumpulan data seperti foto dan video dari berbagai sumber yang dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya,maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

PERHATIAN: Pihak admin Nusantara Morning Post tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis di sini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah baca, jangan lupa like, komen dan share Ya.

Jangan lupa untuk follow kami di newshubs24.com dan laman page kami untuk perkongsian lebih banyak berita terkini dan ilmu bermanfaat di;

https://www.facebook.com/cantikyangabadi

https://www.facebook.com/congcordei/

About admin

Check Also

Dikenali dengan Putera Tidur atau ‘sleeping beauty’ apabila k0ma sejak 17 tahun yang lalu dan belum sedar sehingga kini

Perkongsian kisah yang jarang berlaku iaitu seorang Putera Arab Saudi masih koma sejak 17 tahun …

Leave a Reply

Your email address will not be published.