Home / National / Anak Yang Baik Langsung Tidak Menangis Walaupun Ibu Telah Pergi Selamanya… M3ninggal Dunia Semasa lahirkan Anak adalah Kem4tian Yang Husnul Khatimah Dan Dikira Syahid Akhirat

Anak Yang Baik Langsung Tidak Menangis Walaupun Ibu Telah Pergi Selamanya… M3ninggal Dunia Semasa lahirkan Anak adalah Kem4tian Yang Husnul Khatimah Dan Dikira Syahid Akhirat

Setiap yang hidup pasti akan merasai m4ti. Cuma waktu sahaja yang kita tidak tahu. Andai ditakdirkan kita m4ti tidak cepat walau sesaat dan tidak lambat walau sesaat.

Menjadi seorang wanita yang bergelar ibu bukan suatu tugas yang mudah. Peng0rbanan mereka tidak bermula saat mengetahui diri mereka sedang hamil, namun sebelum melangkah ke alam perkahwinan lagi.

Wanita adalah madrasah (sekolah) kepada generasi yang mereka lahirkan. Disebabkan itu, mereka perlu menjaga diri mereka dari peringkat awal bagi mewujudkan sebuah madrasah yang ‘selesa’ terhadap penuntutnya kelak.

Oleh itu, status sebagai seorang ibu amat berat, namun tuhan menjanjikan seribu satu nikmat buat mereka.

Taraf mereka dinaikkan sebagai seorang yang memegang status doa yang boleh dimakbulkan. Disebabkan itu, anak-anak amat memerlukan keberkatan doa dari ibunya.

Namun, perjalanan untuk menjadi ibu juga bukan mudah. Proses melahirkan yang menyakitkan boleh meng.gadai ny4wa seseorang.

Disebabkan itu, wanita yang men.inggal dunia kerana b3rsalin diganjarkan status sy4hid. Sy4hid yang dimaksudkan di sini bukanlah seperti sy4hidnya tokoh Islam yang b3rp3rang dan may4t mereka tidak perlu dimandikan kerana d4rah itu menjadi saksi perju.angan mereka.

Namun, sy4hidnya seorang ibu adalah disebabkan ganjaran mereka di atas pengo.rbanan tersebut. Di sini, mereka telah mendapat status sy4hid akhirat.

Namun, j3nazah mereka tetap perlu diuruskan sebagaimana j3nazah lain, iaitu dimandikan, dik4fankan dan dik3bumikan dengan baik.

Ibnu Hajar ada menyebut bahawa sy4hidnya ialah apabila malaikat telah menyaksikan mereka m3ninggal dalam keadaan hus.nul khatimah (k3matian yang baik).

Daripada Miqdam bin Ma’dikarib, Rasulullah SAW bersabda:

Maksud: “Bagi orang yang m4ti sy4hid ada 6 keistimewaan, iaitu diampuni d0sanya dar4hnya mula keluar, melihat tempatnya di dalam syurga, dilindungi dari az4b kub0r, terjamin keamanannya dari malap3taka besar, dikahwinan dengan bidadari dan diperkenankan memberi syafaat bagi 70 orang kerabatnya.” (HR Tirmizi, no. 1663)

Andai ditakdirkan kita mAti nanti sudah tentunya mAti dalam keadaan baik yang diidamkan. Kerana pengakhiraN yang baik adalah sebaik-baik kemAtian.

Antara kemAtian yang baik adalah mAti ketika melahirkan anak. Sebagaimana Sabda Rasulullah, :

Sɛorang muslim yang tɛrbunuh dikira sebagai sy4hid, kɛmatian akibat w4bak t4un juga dikira sebagai sy4hid, kɛm4tian kerana s4kit perut, m4ti lɛmas dan se0rang wanita yang mɛninggal dunia kerana mɛlahirkan anaknya dikira sebagai sy4hid. – [HR Ibn Kathir 5869].

Pernah tular di media sosial satu gambar se0rang bayi mɛngucup ibunya yang mɛninggal dunia selepas melahirkan anaknya. Gambar tersebut bukan sahaja memberikan seribu makna malah dapat membuatkan ramai sebak. Terdapat banyak kisah-kisah yang dikongsikan perihal pemergian sewaktu melahirkan anak.

Kisah 1

Kisah Kucup4n Pertama dan Terakhir Untukmu Ibu

Di dalam satu perkongsian, seorang gadis menceritakan semula m0men di saat pɛmergian kakaknya, dimana bayi arw4h sedikit pun tidak mɛnangis sehingga urusan pengɛbumian sɛlesai.

Assalamualaikum.
Kakak saya …. telah mɛnghadap illahi .. doakan semoga r0hnya dicucuri rahm4t , ditempatkan g0l0ngan yang beriman . Aminn Al-fatihah(dibaca)

Kisah 2

Allahyarhamah berusia 26 tahun meninggal dunia selepas melahirkan bayi perempuan.

Sumber: Oh Infokini.com & Rumaysho.com via tzkrh.com &Oh My Media

Sama-sama kita sedekahkan Al Fatihah kepada mereka yang Sy4hid dan peroleh k3matian yang Husnul Khatimah. Al Fatihah (dibaca)

Apa pendapat anda? Sudah Baca, Jangan Lupa Memberi Komen, Like Dan Share Ya. Terima kasih!

Nusantara Morning Post menyajikan informasi sosial kemasyarakatan dan kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset dan pengumpulan data seperti foto dan video dari berbagai sumber yang dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya,maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

PERHATIAN: Pihak admin Nusantara Morning Post tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis di sini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah baca, jangan lupa like, komen dan share Ya.

Jangan lupa untuk follow kami di newshubs24.com dan laman page kami untuk perkongsian lebih banyak berita terkini dan ilmu bermanfaat di;

https://www.facebook.com/cantikyangabadi

https://www.facebook.com/congcordei/

About admin

Check Also

Perginya seorang Ustaz di dalam sebuah surau sekolah

Kisah p3mergian seorang Ustaz di dalam sebuah surau sekolah. Dikhabarkan beliau banyak membantu rakan setugas …

Leave a Reply

Your email address will not be published.