Home / Islamik / Dijemput seperti syuh4da’,‘P3rginya Seperti Seorang Sy4hid’ – Rakan Kongsi Amalan Yang Dilakukan Arwah Sepanjang Hidupnya…

Dijemput seperti syuh4da’,‘P3rginya Seperti Seorang Sy4hid’ – Rakan Kongsi Amalan Yang Dilakukan Arwah Sepanjang Hidupnya…

Setiap orang yang beragama Islam pastinya mengimpikan untuk m3ningg4l dunia dalam keadaan husnul khotimah. Manusia yang men3mui aj4lnya ketika sedang melakukan solat, meningg4l ketika berada di majlis ilmu, sempat mengucapkan dua kalimah syah4dah adalah antara contoh-contoh kem4tian yang dic3mburui oleh mereka yang masih hidup.

Begitulah juga kisah yang dikongsikan oleh seorang pengguna Facebook, Ustaz Zamri tentang kem4tian rakannya yang sangat dic3mburui apabila arwah dikatakan m3ningg4l duni4 seperti seorang syuh4da’ pada hujung tahun 2019 yang lalu.


Dijemput seperti syuh4da’, Perginya seperti seorang sy4hid…

Hari ini saya diberi kesempatan untuk menziarahi keluarga Almarhum Hamidi Muhram yang sempat seketika bersama saya di Jordan dalam Program Umrah 3 Masjid. Saya mendapat keizinan dari keluarganya untuk memaparkan beberapa gambar-gambar Allahyarham sebagai satu ibrah yang hebat yang boleh dikongsikan kebaikannya di dunia ini.

Saya sempat bersama Allahyarham ketika di h0spital, ketika beliau naz4k seterusnya mengh3mbuskan naf4snya yang ter4khir. Allahuakbar.

Pada pemerhatian saya, Allahyarham telah dijemput seakan-akan seperti seorang syuh4da’. Lihat sahaja pada jari telunjuknya yang tegak yang hanya boleh dilihat pada mereka yang sy4hid sahaja.

Dan wajahnya seakan-akan gembira dan senyum kepada jemputan ini. Allah, saya sangat menc3mburui kem4tian ini. Ini juga tanda benarnya Allah meng4mpvnkan d0sa-d0sa mereka yang melakukan umrah. Allah.

Banyak lakukan amalan

Rupanya amalannya di dunia begitu hebat tanpa perlu dikecoh-kecoh. Hanya Allah dan makhluk di langit sahaja mengetahuinya. Beliau antara mereka yang berusaha menyiapkan surau yang baru dibina di taman kediamannya di Taman Kanching Tun Teja.

Beliau juga menguruskan peninggalan harta keluarga tanpa mengambil bahagian dari hasilnya. Diserahkan kepada adik-beradik lain yang memerlukan. Sangat dermawan orangnya. Sempat mengeluarkan sikit kewangan untuk bantuan Syria kepada Mursyid Mantop Travel yang bertugas.

Rupanya inilah antara amalan-amalan di dunianya yang dilakukan dalam banyak yang tidak diketahui oleh kita. Allah anugerahkan dengan kem4tian yang sangat dic3mburui oleh sekalian mahkluk di dunia ini.

Kenapa men4ngis?

Saya difahamkan oleh keluarga Allahyarham yang tiba di Jordan melihat peng3bumian Allahyarham bahawa ramai Arab-arab di sana mem4rahi mereka bila mereka men4ngis. Mereka kata kepada Allahyarham adalah sy4hid, kenapa kamu perlu men4ngis.

Pergilah dikau dengan aman di sana sahabatku. Kami juga bakal menyusul kemudian ke sana juga. Moga kita bersama di syurga nanti.

Moga keluarga Allahyarham terus jadi penerus amalan yang hebat yang tidak terputus dari status kem4tian ini iaitu doa anak-anak yang soleh.

Benarnya wahai sahabatku, dikau telah mengotakan janji Rasulullah SAW bahawa ‘Janganlah kamu bersusah payah untuk melakukan satu-satu pemusafiran kecuali ke tiga masjid, Masjidil Haram, Masjid Rasulillah SAW dan Masjidil Aqsa’. Dikau disaksikan oleh Allah dan malaikatnya serta orang-orang beriman.

Sumber: Facebook Ustaz Zamri via Oh Bulan

Subhanallah, Kem4tian yang paling dic3mburui sekalian umat islam… Semoga roh arwah ditempatkan dikalangan yang beriman dan beramal soleh… Al Fatihah disedekahkan kepada arw4h.

Apa pendapat anda? Sudah Baca, Jangan Lupa Memberi Komen, Like Dan Share Ya. Terima kasih!

Nusantara Morning Post menyajikan informasi sosial kemasyarakatan dan kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset dan pengumpulan data seperti foto dan video dari berbagai sumber yang dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya,maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

PERHATIAN: Pihak admin Nusantara Morning Post tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis di sini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah baca, jangan lupa like, komen dan share Ya.

Jangan lupa untuk follow kami di newshubs24.com dan laman page kami untuk perkongsian lebih banyak berita terkini dan ilmu bermanfaat di;

https://www.facebook.com/cantikyangabadi

https://www.facebook.com/congcordei/

About admin

Check Also

P3rginya tokoh Ulama Dunia Islam Prof. Dr. Syeikh Yusuf Abdullah al-Qaradawi,إنّا لله وإنّا إليهِ رَاجعُون

Dunia Islam dikejutkan dengan pem3rgian tokoh Ulama Prof. Dr. Syeikh Yusuf Abdullah al-Qaradawi sepertimana yang …

Leave a Reply

Your email address will not be published.