Home / Islamik / Inilah nasihat berguna buat semua dari seorang yang terkenal di dunia, ‘Saya tak nak hidup gil@2, nanti Allah akan tanya semuanya’ – Khabib

Inilah nasihat berguna buat semua dari seorang yang terkenal di dunia, ‘Saya tak nak hidup gil@2, nanti Allah akan tanya semuanya’ – Khabib

Setiap Umat Islam wajib mematuhi perintah Allah SWT walau sehebat mana beliau di atas muka bumi ini. Tiada yang lebih berkuasa daripadaNya. Kita dilahirkan ke dunia ini untuk beribadah kepada ALLAH swt dan kita juga senantiasa diuji keimanan kita kepada Allah SWT.

Ujian pula hadir dalam pelbagai bentuk, kem!skinan adalah ujian, kekayaan dan kemewahan adalah ujian, kemasyuran dan kehin4an juga adalah ujian. Setiap ujian yang diberikan kita perlu tetap beriman kepada Allah SWT agar kita dapat melepasi ujian tersebut dengan penuh cemerlang di dunia dan di akhirat.

Sememangnya itulah impian setiap insan untuk berjaya di dunia dan akhirat yakni negeri yang kekal abadi. Tidak terlepas dengan itu, Pet4rung yang terkenal dengan sikap keimanannya yang tinggi iaitu Khabib Nurmagedov patut dicontohi oleh umat Islam, walau sehebat mana beliau di atas muka bumi ini, namun hatinya tetap dengan keimanan kepada Allah SWT.

Nama Khabib Nurmagomedov semakin popular selepas kemenangannya ke atas Conor McGregor.

Selain ketangkasan dan kecekapannya beraksi di atas gelanggang, imej Khabib sebagai seorang Muslim yang warak, bersih dan merendah diri telah menyebabkan jutaan peminat menghormati dan menjadikannya sebagai idola.

Walaupun telah menjadi ‘superstar’, tidak ramai yang mengetahui tentang kehidupan peribadi Khabib.

Menariknya tiada apa yang istimewa tentang aktiviti seharian Khabib ketika tiada sebarang perlawanan atau latihan.

Beliau hanya meluangkan masa bersama isteri, anak dan ibunya di sebuah apartment di Russia di samping tidak melupakan ibadah dan juga mendengar muzik Rusia.

Sebagai seorang Muslim, Khabib telah memberikan nasihat yang cukup bermakna dan jitu buat para peminatnya di luar sana.

Menurut beliau, dia harus menjadi idola yang baik buat remaja Muslim di luar sana dan tidak menunjukkan contoh yang boleh mem4lukan agama Islam. Kata Khabib:

Kamu pergi ke masjid sebab tiada sesiapa pun yang sempurna. Semua buat silap dan mesti mohon keampunan dengan Allah. Kita harus bersikap jujur dan ia adalah perkara paling penting dalam hidup. Saya lihat Nate Diaz menghis4p g4nja dalam TV. Saya tak mahu anak-anak saya his4p g4nja.

Ada sebab kenapa kita ada di sini. Saya tak his4p rok0k dan minum. Bukan kerana saya jaga kesihatan untuk kerjaya sukan tetapi kerana saya Muslim. Saya ada keluarga, anak, kawan dan kerjaya. Saya dah umur 30. Berapa lama saya akan hidup?

Saya tak nak hidup gil4-gil4. Saya percaya apabila meningg4l, Allah akan tanya segala perbuatan saya.

Memang ternyata Khabib bukan sahaja hebat sebagai seorang peju4ng di gelangg4ng, malah begitu hebat sahsiah dan peribadi sebagai seorang Muslim.

Sikap merendah diri dan sentiasa mengingati m4ti ini haruslah kita semua contohi, tanpa mengira pangkat, bangsa dan usia.

Semoga keperibadian beliau ini menarik minat bukan Islam di seluruh dunia kerana sukan ini mempunyai peminat yang ramai di seluruh dunia. Terima kasih Khabib atas nasihat yang berguna ini. Semoga terus maju jaya.

Sumber: mysumbermaya.com

Apa pendapat anda? Sudah Baca, Jangan Lupa Memberi Komen, Like Dan Share Ya. Terima kasih!

Nusantara Morning Post menyajikan informasi sosial kemasyarakatan dan kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset dan pengumpulan data seperti foto dan video dari berbagai sumber yang dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya,maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

PERHATIAN: Pihak admin Nusantara Morning Post tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis di sini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah baca, jangan lupa like, komen dan share Ya.

Jangan lupa untuk follow kami di newshubs24.com dan laman page kami untuk perkongsian lebih banyak berita terkini dan ilmu bermanfaat di;

https://www.facebook.com/cantikyangabadi

https://www.facebook.com/congcordei/

About admin

Check Also

Pengakhiran yang baik apabila beliau meningg4l dunia semasa sedang mengerjakan Solat As4r… Salam takziah Al Fatihah

Perkongsian sebuah kisah pengakhiran yang baik buat seorang wanita apabila dijemput oleh Yang Maha Pencipta …

Leave a Reply

Your email address will not be published.