Home / Islamik / Kisah S4yu p3rginya Guru Al-Quran di pagi yang hening apabila dil4nggar kenderaan sewaktu berjalan ke masjid untuk menunaikan solat Subuh… Al Fatihah (dibaca)

Kisah S4yu p3rginya Guru Al-Quran di pagi yang hening apabila dil4nggar kenderaan sewaktu berjalan ke masjid untuk menunaikan solat Subuh… Al Fatihah (dibaca)

Satu lagi kisah peng4khiran yang dic3mbvrui apabila p3rginya untuk menunaikan solat subuh ke rumah Allah SWT, rupanya dij3mput selamanya oleh Allah SWT sebagai tetamunya yang kekal di alam sana. Walaupun kisah ini telah berlaku pada beberapa tahun yang lepas namun cara pem3rgian tersebut amat dic3mbvrui dan sebagai peringatan kepada semua agar sentiasa menjadi umat yang patuh kepada perintah Allah SWT selain sentiasa mengingatkan akan kem4tian kerana ianya semakin dekat dengan kita dari hari ke hari. Subhanallah, semoga roh arw4h dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang yang beriman dan beramal soleh.

Guru al-Quran Masjid Al-Fattah, Nilam Puri, Kelantan m4ut dir3mpuh kereta ketika sedang berjalan kaki ke masjid untuk menunaikan solat Subuh. Dalam kemąląngąn itu, mangs4 yang dikenali sebagai Ustazah Latifah m4ut di tempat kejadiąn akibąt kced3rąąn p4rąh.

Menurut sumber, ketiką h4yątnyą ąrw4h banyak menghabiskan masąnyą di masjid dengan mengąjąr wanitą di kampungnya mengaji al-Qurąn. Bukan itu sahają, setiąp kali buląn Rąmądąn, ąrw4h sntiąsa bertadarus di msjid. Sementąra itu, rata-rata penduduk kampung menyifatkan kem4tian ąrw4h sebgąi p3mergi4n yang dic3mbvrui.

Semogą Alląh SWT menempatkan roh Ustąząh Lątifąh dalam kaląngan orang-orang yang berimąn dan beramal soleh. Al-Fatihah..

Memahami Maksud Husnul Khotimah

Kata Husnul diambil dari kata hasan, yang artinya baik. Sedangkan Khotimah memiliki arti sebuah akhir. Jadi, arti husnul khotimah adalah sebuah akhir yang baik. Maksud akhir yang baik adalah kem4tian yang berakhir dalam kondisi yang baik ataupun diredhai Allah SWT.

Kita melihat bagaimana arti husnul khotimah ini memiliki makna yang sangat baik bagi umat muslim. Namun, sebagian orang justru salah mengeja tulisan husnul khotimah ini menjadi khusnul khotimah.

Padahal, khusnul khotimah memiliki maksud yang jauh berbeza dari maksud husnul khotimah. Perkataan khusnul memiliki maksud hina. Melihat kepada maksud yang jauh berbeza tersebut, tentu akan sangat tidak tepat maksudnya bila ada seseorang yang mengucapkan khusnul khotimah kepada orang yang m3ningg4l.

Walau demikian, kedua kalimat ini sebenarnya hanya beda transliterasi dan tetap merujuk ke satu kata yang sama. Seseorang yang menuliskan Khusnul khotimah atau Husnul khotimah, pasti memiliki maksud yang bermakna akhir yang baik.

Namun alangkah baiknya jika kita menggunakan kalimat yang benar karena sudah mengetahui mana kalimat yang memiliki arti yang baik.

Sumber:wowberita via 24newst.com

Apa pendapat anda? Sudah Baca, Jangan Lupa Memberi Komen, Like Dan Share Ya. Terima kasih!

Nusantara Morning Post menyajikan informasi sosial kemasyarakatan dan kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset dan pengumpulan data seperti foto dan video dari berbagai sumber yang dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya,maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

PERHATIAN: Pihak admin Nusantara Morning Post tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis di sini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah baca, jangan lupa like, komen dan share Ya.

Jangan lupa untuk follow kami di newshubs24.com dan laman page kami untuk perkongsian lebih banyak berita terkini dan ilmu bermanfaat di;

https://www.facebook.com/cantikyangabadi

https://www.facebook.com/congcordei/

About admin

Check Also

P3rginya tokoh Ulama Dunia Islam Prof. Dr. Syeikh Yusuf Abdullah al-Qaradawi,إنّا لله وإنّا إليهِ رَاجعُون

Dunia Islam dikejutkan dengan pem3rgian tokoh Ulama Prof. Dr. Syeikh Yusuf Abdullah al-Qaradawi sepertimana yang …

Leave a Reply

Your email address will not be published.