Home / National / M3ningg̷al Sewaktu Sujud Didalam Raudhah Di Masjid Nabawi, Kem̷4tian Yang Indah Husnul Khatimah

M3ningg̷al Sewaktu Sujud Didalam Raudhah Di Masjid Nabawi, Kem̷4tian Yang Indah Husnul Khatimah

Meninggal dunia dalam sujud di “Taman Syurga” adalah satu keistimewaan buat manusia yang terpilih…

Pak Timbul (63 thn) asal desa Niwen Sidorahayu Kec Wagir yang sekarang tinggal di Kebonagung Kab Malang meningg4l dunia ketika sedang shalat tahajjud di akhir malam pada saat shalat witir di Raudhah Masjid Nabawi Kota Madinah Saudi Arabia dan dikubur di Baqi’. Masya Allah..!

Raudhah adalah taman surga sebagaimana disebutkan dalam hadits shahih, Nabi Muhammad Shallallahu ‘Alaihi Wa ‘Ala Alihi Wa Sallam bersabda: “Antara rumahku dan mimbarku adalah Raudhah (taman) diantara taman-taman surga”.

Sungguh ini kem4tian yang sangat indah. Seorang yang tinggal di sebuah desa di negeri yang jauh ternyata tanah kuuburnya di Baqi’, kuuburan para Sahabat dan Keluarga Nabi Muhammad Shallallahu ‘Alaihi Wa ‘Ala Alihi Wa Sallam.

Anak perempuannya bernama Wiwik dan Suaminya Mudianto yang tinggal di Kel Bakalan Krajan Kec Sukun Malang yang rajin ikut kajian kami menceritakan tentang amalan al-marhum semasa hidupnya yang mengantarkannya menuju husnul khatimah, yaitu diantaranya;

– Kalau Idul Adha selau qurban dengan kambing yang besar sehingga harganya mahal

– Banyak berdzikir kepada Allah

– Rajin puasa sunnah Senin dan Kamis

– Suka membantu orang tidak mampu

– Rajin shalat berjama’ah di masjid bahkan beliau selalu datang pertama ke masjid dan pulang paling akhir

– Sabar dalam menjalani kehidupan

– Selalu mengajak orang lain untuk shalat

– Peduli pendidikan Al-Qur’an di desanya bahkan rumahnya dipakai untuk mengajar Al-Qur’an, dll…

Ini diantara amalan yang perlu kita tekuni dan semuanya adalah amalan yang harus kita seriusi dalam mengamalkannya. Boleh jadi, Bapak Timbul rahimahullah masih mempunyai amalan-amalan lain ters3mbunyi yang tidak diketahui orang banyak yang amalan tersebut dikabulkan oleh Allah.

Intinya, kem4tian yang indah dan husnul khatimah adalah merupakan akumulasi dari perbuatan seseorang selama hidupnya. Kalau selama hidup selalu berbuat kebaikan lahir batin, insya Allah m4ti dalam keadaan baik pula.

Bagi yang terlanjur berbuat buuruk masih ada kesempatan bertaubat sebelum ruh berada di kerongkongan, sebelum datang kem4tian.

Sumber: suaraituakanterdengar via santaikaw

Apa pendapat anda? Sudah Baca, Jangan Lupa Memberi Komen, Like Dan Share Ya. Terima kasih!

Nusantara Morning Post menyajikan informasi sosial kemasyarakatan dan kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset dan pengumpulan data seperti foto dan video dari berbagai sumber yang dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya,maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

PERHATIAN: Pihak admin Nusantara Morning Post tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis di sini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah baca, jangan lupa like, komen dan share Ya.

Jangan lupa untuk follow kami di newshubs24.com dan laman page kami untuk perkongsian lebih banyak berita terkini dan ilmu bermanfaat di;

https://www.facebook.com/cantikyangabadi

https://www.facebook.com/congcordei/

About admin

Check Also

Luahan ikhlas daripada seorang pelakon berbakat“Saya R3la Tak Berlak0n Daripada Buka Tudung”

“Saya Rela Tak Berlakon Daripada Buka Tudung” itu luahan ikhlas seorang pelakon muda berbakat Mia …

Leave a Reply

Your email address will not be published.