Home / Exclusive / S4yu dan Pilv, Kisah s3dih 5 beradik yang masih kecil kehil4ngan ibu dan ayah dalam tempoh 2 bulan, kini y4tim pi4tu

S4yu dan Pilv, Kisah s3dih 5 beradik yang masih kecil kehil4ngan ibu dan ayah dalam tempoh 2 bulan, kini y4tim pi4tu

Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul, itulah yang dapat dikatakan dalam situasi yang perlu dihadapi oleh 5 beradik yang masih kecil ini apabila menjadi y4tim pi4tu dalam sekelip mata setelah kedua ibu bapa mereka m3ningg4l dunia pada bulan ogos yang lalu akibat j4ngkitan v!rvs C0vl9.  Tidak dapat dibayangkan bagaimana mereka akan meneruskan hidup tanpa kedua orang yang tersayang disisi. Ikuti perkongsian lebih lanjut melalui laman berita Harian metro.

Putrajaya: S3dih bukan kepalang apabila lima beradik yang kecil kehil4ngan kedua ibu bapa akibat j4ngkitan kej4m v!rvs C0vl9. Lima kanak-kanak y4tim pi4tu itu adalah Hannan Humaira, tiga tahun, Muhammad Hawwas, enam tahun, Muhammad Harraz, tujuh tahun, Husna Humaira, sembilan tahun dan Muhammad Hadhrami, 11.

Kisah sedih berkenaan dikongsi adik kepada ibu lima anak kecil itu, Mohd Ariff Hafizan Abdul Razak, 36, susulan pemergian arwah kakaknya, Ida Haryanie, 38, yang meninggal dunia pada Khamis lalu.

Sebelum itu abang iparnya, Mohd Nasir Tahal, 46, m3ningg4l duni4 dua bulan lebih awal selepas menerima rawat4n C0vl9 di H0spital Putrajaya.

Menurut Mohd Ariff berkata, kakaknya bert4rung nyawa melawan v!rvs C0vl9 sejak 29 Julai lalu manakala abang iparnya dimasukkan ke h0spital seminggu lebih awal dan m3ningg4l dunia pada 11 Ogos lalu.

Katanya, detik s3dih itu bermula pertengahan Julai lalu apabila keluarga kakaknya dij4ngk!ti v!rvs C0vl9.

“Namun lima anak arw4h hanya menjalani kuarantin di rumah. Kehil4ngan dua ahli keluarga itu amat mem!lukan kami lebih-lebih lagi mengenangkan nasib lima beradik yang masih kecil dan memerlukan kasih sayang ibu bapa.

“Arw4h abang ipar dan kakak ditidvrkan sebelum m3ningg4l dunia kerana mengalami k0mplik4si C0vl9.

“Lebih meny3dihkan arw4h kakak tidak tahu suaminya sudah m3ningg4l dunia kerana ketika itu dia masih dalam proses ditidvrkan.

“Seminggu sebelum arw4h kakak m3ningg4l dunia, dia sempat menghubungi kami melalui panggilan video.

“Ketika itu dia tidak boleh bercakap banyak dan hanya memberi isyarat bertanyakan suaminya, Namun kami semua merahsiakannya kerana tidak sanggup memberitahu perkara sebenar demi kesih4tan kakak yang masih belum stabil,” katanya tadi.

Mohd Ariff yang bertugas di Agensi Anti D4dah Kebangsaan (AADK) Kuala Lumpur, berkata, panggilan video itu adalah komunikasi kali terakhir sebelum kakaknya ditidvrkan semula.

Katanya, kehil4ngan dua insan tersayang itu amat dirasai lebih-lebih lagi ibu bapanya, Abd Razak Basiron, 67, dan Intan Sulaiman, 63, tidak dapat bertemu mereka sejak Perint4h Kaw4lan Perg3rakan (PKP) dilaksanakan.

“Arw4h kakak dan abang ipar sangat prihatin dan mengambil berat terhadap ahli keluarga. Mereka sering membantu sekiranya ahli keluarga berhadapan kesus4han.

“Setakat ini ayah dan ibu yang tinggal di Bukit Tinggi, Klang, Selangor, berpindah di rumah arw4h bagi menjaga lima cucunya itu. Kami adik beradik akan datang membantu pada hujung minggu,” katanya.

Menurutnya, arw4h adiknya, Ida Haryanie adalah seorang suri rumah manakala Mohd Nasir mengusahakan perniagaan sebagai kontraktor.

Jenaz4h pasangan ini dikebvmikan di Tanah Perkub0ran Islam Raudhatul Baqi’ Cyber 10, Cyberjaya.

Salam takziah buat keluarga terutamanya anak-anak arwah, semoga dapat bersabar dan redha menerima ketentuan Ilahi. Semoga ada hikmah atas apa yang berlaku dan semoga Allah SWT menjadikan anak-anak arwah seorang yang berjaya di dunia dan akhirat kelak dan dapat bersatu semula di negeri abadi. Al Fatihah disedekahkan buat kedua arwah.

Sumber: Harian Metro

Apa pendapat anda? Sudah Baca, Jangan Lupa Memberi Komen, Like Dan Share Ya. Terima kasih!

Nusantara Morning Post menyajikan informasi sosial kemasyarakatan dan kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset dan pengumpulan data seperti foto dan video dari berbagai sumber yang dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya,maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

PERHATIAN: Pihak admin Nusantara Morning Post tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis di sini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah baca, jangan lupa like, komen dan share Ya.

Jangan lupa untuk follow kami di newshubs24.com dan laman page kami untuk perkongsian lebih banyak berita terkini dan ilmu bermanfaat di;

https://www.facebook.com/cantikyangabadi

https://www.facebook.com/congcordei/

About admin

Check Also

Permohonan pinjaman pernah ditolak namun, perniagaannya kini merentasi luar negara…

Setiap kejayaan yang dicapai sudah semestinya mempunyai sejarahnya yang tersendiri sama ada pahit atau pun …

Leave a Reply

Your email address will not be published.