Home / World / Sebuah gambar yang meny3ntuh hati, Gorila pernah vir4l kerana swafoto akhirnya m4ti dalam pelukan penjaga

Sebuah gambar yang meny3ntuh hati, Gorila pernah vir4l kerana swafoto akhirnya m4ti dalam pelukan penjaga

Hubungan antara manusia dan haiwan telah lama wujud sejak dahulu kala. Haiwan peliharaan merupakan binatang kesayangan yang mana telah menjadi ahli keluarga dalam sesebuah keluarga tertentu dalam sebuah masyarakat. Sebagai contoh hubungan diantara kucing atau anjing dengan tuannya, namun berbeza pula dengan kisah ini apabila seekor Gorila begitu sayangkan tuan yang menjaganya sejak kecil sehingga berpelukan dengan tuannya sebelum mengh3mbuskan naf4snya yang terakhir sepertimana perkongsian sebuah gambar yang vir4l diserata dunia. Sungguh tersentuh hati apabila melihat gambar tersebut.

HAIWAN selalunya akan mengingati sesiapa sahaja yang berbuat baik padanya hingga ke akhir h4yat.

Seekor gorila gunung yang pernah viral pada tahun 2019 kerana swafoto bersama pengasuhnya, telah m4ti pada usia 14 tahun.

Gorila yang dikenali sebagai Ndakasi m4ut akibat peny4kit berpanjangan akhir bulan lalu, menurut kenyataan dari Taman Negara Virunga di Republik Demokratik Kongo.

Ndakasi dan rakannya Ndeze bersama penjaga mereka, Bauma.

“Dengan kes3dihan, kami mengumumkan kem4tian gorila gunung, Ndakasi, yang berada di bawah jagaan kami selama lebih dari satu dekad telah mengh3mbuskan naf4s terakhirnya dalam pelukan pengasuh dan penjaga seumur hidupnya, Andre Bauma,” tambahnya.

Bauma difahamkan menyel4matkan Ndakasi selepas ibu gorila berkenaan m4ti dibunuh oleh kumpulan bers3njata di taman negara berkenaan.

Ketika ditemui, Ndakasi berusia sebulan lebih sedang bergantung pada tubuh ibunya yang telah m4ti.

Setelah disel4matkan, Bauma merawat dan membantu Ndakasi pulih daripada tr4uma kehil4ngan ibu.


Ndakasi dan Ndeze semasa kecil.

“Ia adalah satu peluang istimewa bagi saya untuk merawat Ndakasi dengan penuh kasih sayang, terutama mengetahui ia tr4uma pada usia yang sangat muda.

“Sifat dan kecerdasan Ndakasi membantu saya memahami hubungan antara manusia dan gorila dan mengapa kita harus melindungi mereka.

“Saya bangga memanggil Ndakasi sebagai kawan saya. Saya menyayanginya seperti anak.

“Ia ceria dan senyum setiap kali saya berinteraksi. Ndakasi akan sentiasa dirindui oleh kami di Virunga,” kata Bauma.

Menurut taman negara itu, Ndakasi lahir pada era berb4haya bagi populasi gorila.

Namun, langkah-langkah yang diambil oleh pihak berkuasa Kongo untuk melindungi spesies berkenaan. Hingga kini bilangannya meningkat hingga hampir 50 peratus.

Sumber: Insider via Sinarplus

Apa pendapat anda? Sudah Baca, Jangan Lupa Memberi Komen, Like Dan Share Ya. Terima kasih!

Nusantara Morning Post menyajikan informasi sosial kemasyarakatan dan kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset dan pengumpulan data seperti foto dan video dari berbagai sumber yang dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya,maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

PERHATIAN: Pihak admin Nusantara Morning Post tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis di sini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah baca, jangan lupa like, komen dan share Ya.

Jangan lupa untuk follow kami di newshubs24.com dan laman page kami untuk perkongsian lebih banyak berita terkini dan ilmu bermanfaat di;

https://www.facebook.com/cantikyangabadi

https://www.facebook.com/congcordei/

About admin

Check Also

Dikenali dengan Putera Tidur atau ‘sleeping beauty’ apabila k0ma sejak 17 tahun yang lalu dan belum sedar sehingga kini

Perkongsian kisah yang jarang berlaku iaitu seorang Putera Arab Saudi masih koma sejak 17 tahun …

Leave a Reply

Your email address will not be published.