Home / Islamik / Subhanallah, Imam R3bah Meningg4l Dunia Ketika Mengimamkan Solat… Moga Mendapat Husnul Khatimah.

Subhanallah, Imam R3bah Meningg4l Dunia Ketika Mengimamkan Solat… Moga Mendapat Husnul Khatimah.

Sesungguhnya sebagai umat Islam, sudah tentu setiap dari kita menginginkan pengakhiran yang baik atau husnul khatimah saat dijemput bertemu Allah SWT di negeri abadi. Begitulah seperti kisah seorang lelaki Indonesia ini.

Baru-baru ini media melaporkan seorang lelaki m3ningg4l dunia ketika sedang mengimamkan solat tarawih di sebuah masjid Surabaya, Indonesia.

Berita tersebut disampaikan oleh akaun Instagram @generasi_muda_nu_official menerusi sekeping gambar beserta kapsyen menerangkan perihal kejadian.

Jasad terbujur kaku di ruang solat

Dalam gambar itu, dilihat lelaki berkenaan sedang terbaring sambil memakai kemeja batik berlengan panjang dan kain pelekat berwarna hijau. Tangannya pula dilihat berada di atas perut seakan masih menunaikan solat.

Difahamkan lagi menurut saksi, lelaki bernama Chadisin itu dikatakan reb3h secara tiba-tiba ketika mengimamkan solat Tarawih.

Memetik laporan Tribunnews, para jemaah cuba memberi bantuan pernafasan kepada lelaki tersebut namun tidak berjaya dan Chadisin disahkan meningg4l dunia tidak lama selepas itu.

“Innalillahi wa inna ilaihi roji’un. Keluarga Besar Generasi Muda NU turut berduk4 atas waf4tnya Sahabat Ustadz Chadisin ketika beliau menjadi imam solat Tarawih. Husnul Khatimah. Al-Fatihah,” tulis akaun itu di ruangan kapsyen.

Semoga husnul khatimah

Menjengah ke ruangan komen, rata-rata netizen mendoakan agar Chadisin ditempatkan dalam kalangan orang beriman kerana meningg4l dunia ketika sedang mengimamkan solat.

Cuba Lakukan 5 Amalan Ini, InshaAllah M4ti Dalam Husnul Khotimah.

Kem4tian merupakan rahasia Allah SWT dan tidak ada satu pun makhluk yang mengatahui bila aj4l seseorang akan mendatanginya. Orang-orang yang mendapatkan kasih sayang Allah SWT akan mendapatkan kem4tian dalam khusnul khotimah yaitu kem4tian yang diimpikan oleh setiap muslim. Apa yang harus dilakukan untuk mendapatkan kem4tian husnul khotimah?

Setiap muslim bercita-cita ingin memiliki kem4tian khusnul khotimah, yaitu kem4tian yang baik dan dirahmati oleh Allah SWT. Tidak semua orang dapat meningg4l dalam keadaan khusnul khotimah, hanya orang-orang tertentu saja yang dapat memilikinya yaitu orang-orang yang senantiasa beriman dan bertaqwa kepada Allah SWT dengan sepenuh hati dan mengamalkan beberapa amalan secara rutin dan ikhlas hanya semata-mata untuk Allah SWT.

Apa arti khusnul khotimah? Seseorang yang meningg4l dalam kedaan khusnul khotimah akan dijamin surga baginya di akhirat kelak. Malaikat m4ut pun dengan sangat hati-hati mengambil nyaw4nya karena orang tersebut merupakan hamba Allah SWT yang sangat disayangi-Nya. Ciri-ciri orang yang meningg4l dalam keadaan khusnul khotimah, yaitu meningg4l dengan menyebut asma Allah SWT dan meningg4l dalam keadaan yang baik seperti meningg4l saat menunaikan sholat, saat berdzikir kepada Allah, dan lainnya.


Ada beberapa amalan yang dapat membawa kita meningg4l dalam keadaan khusnul khotimah, apa sajakah itu? Berikut uraiannya:

Menunaikan sholat wajib tepat waktu dan tidak pernah meninggalkan sholat wajib.

Membiasakan diri untuk membaca Al-Quran setiap hari meskipun hanya satu ayat saja karena ayat-ayat Al-Quran merupakan firman Allah SWT yang mampu memberikan kesejukan hati dan pikiran serta mempertebal keimanan kita. Selain membacanya, alangkah baiknya jika kita belajar isi kandungan Al-Quran sebagai pedoman hidup di dunia.

Menjalankan sholat wajib secara berjamaah di rumah atau di masjid. Menjalankan sholat secara berjamaah dapat melipatgandakan derajat pahala yang akan kita peroleh selain itu sholat berjamaah juga dapat memperkokoh persaudaraan sesama muslim sehingga Allah SWT lebih menyukai hamba-Nya yang menjalankan sholat secara berjamaah daripada sholat sendiri.

Menunaikan sholat sunnah tahajjud di malam hari yaitu disepertiga malam. Sholat sunnah tahajjud merupakan sholat sunnah yang dianjurkan oleh Rosulullah kepada setiap umatnya karena dengan menjalankan sholat sunnah ini dapat mendekatkan kita kepada Allah SWT.

Selalu berdzikir disetiap waktu dan selalu mengingat Allah SWT kapanpun dan dimanapun juga. Orang yang selalu mengingat Allah SWT tidak akan melakukan hal-hal yang dilarang oleh-Nya dan mereka selalu takut akan murka Allah SWT.

Alangkah beruntungnya bagi seorang muslim yang telah menjalankan amalan-amalan tersebut karena mereka merupakan hamba-hamba yang dicintai Allah SWT. Kebahagiaan seorang muslim yaitu meningg4l dalam keadaan khusnul khotimah karena hal ini merupakan jaminan surga untuknya.

Orang-orang yang m4ti dalam keadaan khusnul khotimah akan berseri-seri wajahnya karena sebelum dikub0rkan Allah SWT telah memperlihatkan surga untuknya yang akan ditinggalinya. Sungguh beruntung bagi setiap muslim yang mendapat kem4tian khusnul khotimah karena akhir kehidupan di dunia di tutup dengan hal yang baik dan akan membawanya menuju kenikmatan surga yang telah Allah SWT siapkan untuknya.

Demikian informasi seputar beberapa amalan yang dapat menjadikan kem4tian Anda menjadi khusnul khotimah, jadi apakah Anda ingin m4ti khusnul khotimah? rutinkan amalan ini setiap hari.

Sumber: Tribun News, Instagram generasi_muda_nu_official via mysumbermaya & kumpulanmisteri.com via karteldakwah.com

Apa pendapat anda? Sudah Baca, Jangan Lupa Memberi Komen, Like Dan Share Ya. Terima kasih!

Nusantara Morning Post menyajikan informasi sosial kemasyarakatan dan kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset dan pengumpulan data seperti foto dan video dari berbagai sumber yang dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya,maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

PERHATIAN: Pihak admin Nusantara Morning Post tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis di sini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah baca, jangan lupa like, komen dan share Ya.

Jangan lupa untuk follow kami di newshubs24.com dan laman page kami untuk perkongsian lebih banyak berita terkini dan ilmu bermanfaat di;

https://www.facebook.com/cantikyangabadi

https://www.facebook.com/congcordei/

About admin

Check Also

Pengakhiran yang baik apabila beliau meningg4l dunia semasa sedang mengerjakan Solat As4r… Salam takziah Al Fatihah

Perkongsian sebuah kisah pengakhiran yang baik buat seorang wanita apabila dijemput oleh Yang Maha Pencipta …

Leave a Reply

Your email address will not be published.