Home / Islamik / Ulama Sufi Dari Susur Galur Nabi Muhammad SAW ini Dijemput Ilahi Pada Usia 95 Tahun

Ulama Sufi Dari Susur Galur Nabi Muhammad SAW ini Dijemput Ilahi Pada Usia 95 Tahun

Sesungguhnya pemergian alim ulama merupakan satu musib4h buat umat manusia kerana mereka merupakan pembimbing kepada umat manusia bagaikan pelita yang memberikan cahaya di dalam kegelapan.

RABAT: Ulama sufi terkenal Maghribi, Sheikh Sidi Hamza al-Qadiri al-Boutchichi, yang dikatakan berasal dari susur galur Nabi Muhammad SAW, meninggl dunia beberapa tahun lalu pada usia 95 tahun.

Media tempatan melaporkan, beliau meninggl dunia di bandar barat laut Qujda dan telah dis3madikan di bandar berhampiran Madagh, iaitu tempat kelahirannya.

Al-Boutchichi yang memiliki ramai pengikut tempatan dan luar negara, menjadi pemimpin Svfi, Qadiriya Boutchichiya sejak tahun 1972.

Dianggap sebagai ‘tuan’ oleh pengikutnya dan terkenal dengan kebijaksanaan dan kebaikan, beliau dipercayai berketurunan Nabi Muhammad serta berasal daripada susur galur panjang pemimpin Sufi.

Sebelum meninggl dunia, beliau melantik anak lelaki sulungnya, Sidi Jamal, menggantikan tempatnya.

Dengan ratusan juta pengikut di seluruh dunia, mazhab svfi berakar umbi dalam budaya Maghribi serta seluruh Afrika Barat selain aktif di Turki, Asia Barat dan Asia Tengah. – AFP

Sumber:media massa via Kongsisibomonicko.com

Apa pendapat anda? Sudah Baca, Jangan Lupa Memberi Komen, Like Dan Share Ya. Terima kasih!

Nusantara Morning Post menyajikan informasi sosial kemasyarakatan dan kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset dan pengumpulan data seperti foto dan video dari berbagai sumber yang dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya,maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

PERHATIAN: Pihak admin Nusantara Morning Post tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis di sini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah baca, jangan lupa like, komen dan share Ya.

Jangan lupa untuk follow kami di newshubs24.com dan laman page kami untuk perkongsian lebih banyak berita terkini dan ilmu bermanfaat di;

https://www.facebook.com/cantikyangabadi

https://www.facebook.com/congcordei/

 

About admin

Check Also

P3rginya tokoh Ulama Dunia Islam Prof. Dr. Syeikh Yusuf Abdullah al-Qaradawi,إنّا لله وإنّا إليهِ رَاجعُون

Dunia Islam dikejutkan dengan pem3rgian tokoh Ulama Prof. Dr. Syeikh Yusuf Abdullah al-Qaradawi sepertimana yang …

Leave a Reply

Your email address will not be published.