Home / National / (Video) Sahabat sejati, Rakan-rakan bergotong royong siapkan rumah kawan yang 8 tahun terbengkalai

(Video) Sahabat sejati, Rakan-rakan bergotong royong siapkan rumah kawan yang 8 tahun terbengkalai

Erti sebuah persahabatan yang ditunjukkan oleh 7 sahabat yang bekerjasama menyiapkan sebuah rumah raknnya yang telah 8 tahun terbengk4lai patut menjadi teladan kepada semua.

Jerantut: “Saya kasihan mendengar rintihan Iskandar setiap kali kami berjumpa apabila dia sering menceritakan masalah rumahnya terbengkalai sejak lapan tahun lalu.

“Jadi, saya bersama enam rakan lain membuat keputusan membantu Iskandar menyiapkan rumahnya secara bergotong-royong,” kata Muhammad Nazri Mutahfar, 46.

Beliau berkata, walaupun penat bekerja di siang hari, ia tidak mematahkan semangat mereka untuk membantu Muhammad Iskandar Abdul Halim, 30, menyiapkan rumah terbengkalai di Kampung Belukar, Damak itu.

Menurutnya, mereka bersetuju membantu Iskandar menyiapkan rumahnya dengan syarat dia menyediakan barang keperluan seperti pasir, simen dan sebagainya.

“Berikutan bekerja sendiri pada waktu siang, kami hanya boleh membantunya pada waktu malam sahaja selepas solat Isyak.

“Kami bergotong-royong mulai 9 malam hingga 1 pagi sejak seminggu lalu dan Alhamdulillah, rumah itu hampir siap dan akan dicat pada minggu depan,” katanya.

Sementara itu, Iskandar berkata, usaha rakannya itu tidak dapat dibalasnya kerana sanggup bergotong-royong pada waktu malam walaupun penat bekerja di siang hari.


Belia kampung Damak, bergotong royong membantu Muhammad Iskandar menyiapkan rumahnya yang terbengkalai pada waktu malam, di kampung Belukar, Damak . FOTO ROSELAN AB MALEK

Menurutnya, dia mahu rumah itu disiapkan cepat segera diberikan kepada bapa, Abdul Halim Ismail, 58, yang kini uzvr dan s4kit terl4ntar manakala Maimunah Waria, 57, serta adik perempuan berstatus orang kur4ng up4ya (OKV).

“Saya tinggal bersama keluarga di rumah kayu yang terletak kira-kira 50 meter dari rumah baru dibina itu.

“Saya asalnya membuat pinjaman untuk membina rumah PR1MA untuk golongan berpendapatan rendah di bawah Skim Pinjaman Perumahan (SPP) di atas tanah sendiri, pada 2014.

“Permohonan diluluskan dengan pinjaman RM45,000 sebelum rumah mula dibina kontraktor dilantik kerajaan dari Temerloh pada tahun sama, tetapi mereka berhenti membuat kerja beberapa bulan selepas itu tanpa memberikan alasan,” katanya.

Menurutnya, selain rangka, dinding dan atap rumah itu sudah dinaikkan tetapi belum diplaster dan ditinggalkan begitu sahaja.

Katanya, kontraktor terbabit sudah menggunakan RM32,000 daripada keseluruhan pinjaman menyebabkannya risau untuk melunaskan pinjaman memandangkan hanya bekerja kampung sahaja.

Sumber: Harian Metro

Apa pendapat anda? Sudah Baca, Jangan Lupa Memberi Komen, Like Dan Share Ya. Terima kasih!

Nusantara Morning Post menyajikan informasi sosial kemasyarakatan dan kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset dan pengumpulan data seperti foto dan video dari berbagai sumber yang dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya,maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

PERHATIAN: Pihak admin Nusantara Morning Post tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis di sini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah baca, jangan lupa like, komen dan share Ya.

Jangan lupa untuk follow kami di newshubs24.com dan laman page kami untuk perkongsian lebih banyak berita terkini dan ilmu bermanfaat di;

https://www.facebook.com/cantikyangabadi

https://www.facebook.com/congcordei/

About admin

Check Also

Perginya seorang Ustaz di dalam sebuah surau sekolah

Kisah p3mergian seorang Ustaz di dalam sebuah surau sekolah. Dikhabarkan beliau banyak membantu rakan setugas …

Leave a Reply

Your email address will not be published.