Home / Islamik / Warga emas 96 tahun ini sudah khatam 130 kali menggunakan al-Quran lusuh

Warga emas 96 tahun ini sudah khatam 130 kali menggunakan al-Quran lusuh

Al-Quran itu mungkin nampak lusuh di atas dunia namun, Ianya mungkin menjadi peneman setia di alam sana…

Putrajaya: “Saya terk3jut apabila mendapat tahu warga emas ini sudah khatam 130 kali menggunakan al-Quran lusuh,” ujar bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri.

Beliau meluahkan rasa kagum ketika menziarahi Abu Bakar Ismail, 96, yang tinggal bersama anak bongsu, Roslina, 51, di Taman Semarak, Nilai, Negeri Sembilan, bagi menyampaikan bantuan barangan keperluan makanan dan kewangan.

Zulkifli berkata, anak dan menantu Abu Bakar pernah beberapa kali memujuk dan mencadangkan supaya al-Quran lusuh itu diganti dengan yang baharu.

“Namun Abu Bakar menolak permintaan itu kerana sayangkan al-Quran lama itu. Semoga al-Quran itu menjadi saksi istiqamah beliau yang khatam al-Quran sebanyak 130 kali sepanjang hidupnya,” katanya melalui hantaran dikongsi di Facebooknya.

Abu Bakar yang berasal dari Bakri, Muar, Johor tinggal bersama anak bongsu selepas bersara sebagai pekerja kontrak dan kem4tian isteri, Hamidah Ali, 76, sejak 13 tahun lalu.

Dia yang mengalami s4kit tua dan sukar untuk berjalan masih meneruskan aktiviti membaca al-Quran selepas solat fardu.

Roslina yang juga seorang suri rumah berkata, ayahnya semakin rajin membaca al-Quran setiap kali selepas bersara.

Menurutnya, al-Quran itu digunakan ayah sejak berkahwin dengan ibu sehingga ke hari ini.

“Ada di antara bahagian yang sudah tertanggal disebabkan usia al-Quran itu yang terlalu lama.

“Saya rasa al-Quran itu mempunyai kenangan yang tidak boleh dilupakannya bersama arw4h ibu. Disebabkan itu ayah masih terus membaca dan menyimpannya walaupun sudah lusuh,” katanya ketika dihubungi.

Roslina berkata, ayahnya juga amat menjaga al-Quran itu dengan rapi dan akan meletakkan gam jika terdapat muka surat yang tercabut.

Katanya, ayahnya akan mencatatkan pada sekeping kertas beserta tarikh setiap kali khatam al-Quran,

“Ayah mempunyai keistimewaan. Walaupun tidak pernah bersekolah dalam aliran Inggeris, namun dia fasih bercakap dan membaca melalui pengalaman ditimba ketika bertugas sebagai tent3ra British di Singapura,” katanya.

Sumber: Harian Metro & Berita Harian

Apa pendapat anda? Sudah Baca, Jangan Lupa Memberi Komen, Like Dan Share Ya. Terima kasih!

Nusantara Morning Post menyajikan informasi sosial kemasyarakatan dan kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset dan pengumpulan data seperti foto dan video dari berbagai sumber yang dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya,maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

PERHATIAN: Pihak admin Nusantara Morning Post tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis di sini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah baca, jangan lupa like, komen dan share Ya.

Jangan lupa untuk follow kami di newshubs24.com dan laman page kami untuk perkongsian lebih banyak berita terkini dan ilmu bermanfaat di;

https://www.facebook.com/cantikyangabadi

https://www.facebook.com/congcordei/

About admin

Check Also

P3rginya tokoh Ulama Dunia Islam Prof. Dr. Syeikh Yusuf Abdullah al-Qaradawi,إنّا لله وإنّا إليهِ رَاجعُون

Dunia Islam dikejutkan dengan pem3rgian tokoh Ulama Prof. Dr. Syeikh Yusuf Abdullah al-Qaradawi sepertimana yang …

Leave a Reply

Your email address will not be published.