Home / Islamik / Dijemput Ilahi ketika bantu mangs4 b4njir. Salam Takziah (Al Fatihah di baca)

Dijemput Ilahi ketika bantu mangs4 b4njir. Salam Takziah (Al Fatihah di baca)

Perkongsian kisah pem3rgian yang mulia iaitu p3rginya semasa dalam melaksanakan tugasan sukarelawan membantu mangs4 b4njir pada hari jumaat yang berkat sepertimana yang dikongsikan melalui laman berita tidak beberapa dulu. Semoga khidmat bakti beliau disaat-saat akhir sebelum pergi mengadap Ilahi diberkati Allah SWT dan menjadi asbab baginya ditempatkan di dalam syurga Firdaus mu Ya Allah.

 Ahmad Zaki dilaporkan pit4m dan tidak sed4rkan diri sebelum disahkan meningg4l duni4 ketika menerima rawatan di H0spital Daerah Banting.

SHAH ALAM – Ketua Kor Marin Jabatan Amal Malaysia (JAM), Ahmad Zaki Mahbar meningg4l duni4 ketika bertugas dalam Ops B4njir di Bukit Changgang, Sepang pada Jumaat.

Penasihat JAM Negeri, Mohd Yusni Mat Piah berkata, Ahmad Zaki dilaporkan pit4m dan tidak sed4rkan diri sebelum disahkan meningg4l duni4 ketika menerima rawatan di H0spital Daerah Banting.

“Sangat besar peng0rbanan beliau yang turut terlibat dalam 0perasi b4njir bersama anggota Jabatan Amal Malaysia dari seluruh negara.

“Semoga diganjari dengan sebaik-baik ganjaran di sisi ALLAH SWT dan ditempatkan bersama para Syuh4da,” katanya menerusi hantaran di Facebook pada Jumaat.

Sementara itu, Presiden Pas, Tan Sri Abdul Hadi Awang turut mengucapkan takziah di atas pem3rgian Allahyarham.

“Petang ini (Jumaat) saya mendapat perkhabaran s3dih, Ahmad Zaki dari JAM Mersing baru sahaja meningg4l duni4 selepas dikej4rkan ke H0spital Banting.

“Almarhum bersama team JAM Mersing dari Johor datang membantu m4ngsa b4njir dalam misi pembersihan pasca b4njir di Bukit Changgang, Labohan Dagang dan kawasan sekitar yang terjejas.

“Saya mengucapkan takziah kepada keluarga Allahyarham dan seluruh pasukan Jabatan Amal Malaysia. Semoga ALLAH SWT mencucuri rahmat kepada Allahyarham, diterima amal soleh, diampunkan segala d0sanya dan ditempatkan di kalangan para solihin,” katanya menerusi hantaran di Facebook pada Jumaat.

Sesungguhnya terdapat ganjaran pahala bagi mereka yang suka membantu orang yang dalam kesus4han sepertimana yang dilakukan arwah. Sila ikuti perkongsian berkaitan dengan ganjaran pahala bagi mereka yang memudahkan urusan orang lain;

Ganjaran apabila kita memudahkan urusan orang lain

Mudahkanlah urusan orang di sekeliling kita dan hulurkanlan bantuan dengan ikhlas. 

PADA saat kita benar-benar memerlukan pertolongan, secara tiba-tiba ada individu tidak dikenali datang menghulur bantuan.

Padahal, sebelum itu, kita sudah hilang punca dan bingvng tidak tahu hendak berbuat apa. Hanya mampu bertawakal kepada ALLAH SWT.

Barangkali, kita pernah alami situasi sebegini, bukan? Sebenarnya, percaya atau tidak, inilah pertolongan daripada ALLAH SWT kerana kita pernah memudahkan urusan orang di sekeliling kita suatu masa dulu. Mungkin kita lupa tetapi ALLAH tidak pernah lupa. Malah, setiap perbuatan yang baik walau sekecil zarah pasti akan dibalas juga dengan kebaikan.

Rasulullah SAW bersabda: “Barangsiapa memudahkan orang yang dalam kesvlitan, ALLAH memudahkannya di dunia dan akhirat.” (Riwayat Ibnu Majah) Walaupun sedikit kebaikan yang kita lakukan tetapi ALLAH memberikan ganjaran sehingga ke akhirat. Sekarang tunggu apa lagi? Marilah kita lakukan perubahan.

Mungkin dulu kita payah memberi bantuan, hari ini kita cuba lakukan. Mulakan dulu dengan perkara yang mudah dulu seperti menghadiahkan sebuah senyuman yang mampu menenangkan hati yang gundah. Selepas ini, kita boleh cuba lakukan perkara kebaikan yang lain pula.

Apa pun, hulurkanlah bantuan dengan ikhlas. Mudah-mudahan bantuan ALLAH SWT akan berpihak kepada kita.

(Sumber: Muhd Nasruddin Dasuki)

Sumber: Sinar Harian

Apa pendapat anda? Sudah Baca, Jangan Lupa Memberi Komen, Like Dan Share Ya. Terima kasih!

Nusantara Morning Post menyajikan informasi sosial kemasyarakatan dan kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset dan pengumpulan data seperti foto dan video dari berbagai sumber yang dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya,maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

PERHATIAN: Pihak admin Nusantara Morning Post tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis di sini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah baca, jangan lupa like, komen dan share Ya.

Jangan lupa untuk follow kami di newshubs24.com dan laman page kami untuk perkongsian lebih banyak berita terkini dan ilmu bermanfaat di;

https://www.facebook.com/cantikyangabadi

https://www.facebook.com/congcordei/

About admin

Check Also

P3rginya tokoh Ulama Dunia Islam Prof. Dr. Syeikh Yusuf Abdullah al-Qaradawi,إنّا لله وإنّا إليهِ رَاجعُون

Dunia Islam dikejutkan dengan pem3rgian tokoh Ulama Prof. Dr. Syeikh Yusuf Abdullah al-Qaradawi sepertimana yang …

Leave a Reply

Your email address will not be published.