Home / Islamik / Kekur4ngan diri tidak membat4skan diri Anak Kecil Ini untuk Hafal Hampir Semua Ayat Al-Quran walau tidak dapat m3lihat dan avtisme… Subhanallah

Kekur4ngan diri tidak membat4skan diri Anak Kecil Ini untuk Hafal Hampir Semua Ayat Al-Quran walau tidak dapat m3lihat dan avtisme… Subhanallah

Kisah yang dikongsikan melibatkan seorang kanak-kanak yang tidak dapat m3lihat serta avtisme, namun diberikan kelebihan untuk menghafal hampir ke semua Ayat suci Al-quran.

WALAUPUN dilahirkan dengan kekurangan, kanak-kanak ini mempunyai cukup ‘kesempurnaan’ apabila diberi keterangan hati menghafaz hampir semua surah dalam al-Quran dengan hanya mendengar alunan di radio.

Kanak-kanak istimewa ini, Ahmad Aqeel Faiz Mohammad Noor, 7, turut disahkan menghidap auttisme dan kini bersekolah di Sekolah Kebangsaan Presint 18, Putrajaya di bawah Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) bagi pendidikan kanak-kanak kurang upaya penglihatan.

Ibunya, Nur Izzah Mohamad Kamil, 36, berkata, anak kedua daripada tiga beradik itu tidak dapat melihat, kedua-dua belah mata sejak dilahirkan dan pada umurnya setahun setengah disahkan menghidap auutisme.

“Ketika umur Aqeel setahun, saya perasan perkembangannya agak Iambat dan dia suka menghantvkkan kepala di lantai malah menangis yang tidak tahu punca.

“Selepas melakukan sedikit pembacaan dan perasan Aqeel ada ciri-ciri auttisme, kami kemudian merujuk kepada pakar kanak-kanak seterusnya ke pakar pskiatrik dan doktor mengesahkan anak mempunyai mild auttism,” katanya ketika dihubungi Harian Metro.

Video :Tidak dapat melihat Dan Autismë.. Anak Kecil ini hafal hampir semua Ayat Al-Quran

Suka dengar & hayati Alquran di Youtube

Suri rumah itu berkata, ketika mengandungkan Aqeel dia sering mengalunkan ayat al-Quran sehingga dia besar dan dia akan mendengar serta menghayati surah berkenaan yang dipasang di YouTube, radio dan televisyen.

“Aqeel dulu ada masalah tak tidur malam sebab dia tidak dapat bezakan waktu siang dan malam.

Bagi duduk diam

“Nak bagi dia tidak merayap keluar dari bilik memang kami pasang ayat suci al-Quran setiap masa dalam bilik dia. Kalau dia tak dapat tidur, dia akan dengar al-Quran sepanjang malam hingga pagi.

“Lagipun Aqeel ada avtisme, jadi kalau dia ‘tantrvm ’ (meragam) memang saya pasangkan al-Quran sebagai terapi untuk dia,” katanya .

Dari kecil dan dalam rahim lagi

Menurutnya, ayat suci al-Quran memang sebati dengan Aqeel kerana sudah didedahkan daripada kecil lagi, malah ketika dalam rahim.

“Tapi mungkin juga kelebihan Aqeel bvta dan auttisme membuatkan dia dapat menghafaz banyak surah.

“Sebab adik-beradik yang lain iaitu abangnya berusia 10 tahun dan adik perempuan berusia tiga tahun pun kami buat benda sama, tetapi tidaklah sehebat Aqeel.

Hafal hampir semua surah Al-Quran

“Saya rasa hampir semua surah dalam al-Quran dihafaz oleh Aqeel, selain tu Aqeel boleh membaca surah Al-Baqarah, Al-Imran, An-Nisa dan Yaasin,” katanya.

Menurutnya, ini berikutan setiap kali suaminya, Faiz Mohammad Noor Kamaruzaman, 36, membaca al-Quran kemudian meminta Aqeel menyambungnya, pastinya dia boleh melengkapkan surah berkenaan.

“Saya rasa hampir semua surah dihafaz oleh Aqeel kerana bila kami pilih surah dalam al-Quran, dia boleh teka surah apa kami baca.

Harapan ibu bapa

“Kami berharap Aqeel dapat menjadi hafiz al-Quran suatu hari nanti walaupun mempunyai kekurangan diri,” katanya

Menurutnya, dia dan suami berharap supaya Aqeel dapat berdikari dan menjalani kehidupan seperti orang lain walaupun agak sukar untuk mendidik Aqeel kerana masalah penglihatan dan autismë.

“Bagaimanapun, kami tidak putus asa menghantar Aqeel ke sekolah, terapi dan kelas fardu ain untuk mempersiapkan dirinya untuk masa depan.

“Siapa tahu satu hari nanti Aqeel dapat bertanding dalam tilawah al-Quran dan ini sudah cukup menggembirakan kami,” katanya.

Sumber :HarianMetro via PTV News

PERHATIAN: Pihak admin Nusantara Morning Post tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis di sini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah baca, jangan lupa like, komen dan share Ya.

Jangan lupa untuk follow kami di newshubs24.com dan laman page kami untuk perkongsian lebih banyak berita terkini dan ilmu bermanfaat di;

https://www.facebook.com/cantikyangabadi

https://www.facebook.com/congcordei/

About admin

Check Also

P3rginya tokoh Ulama Dunia Islam Prof. Dr. Syeikh Yusuf Abdullah al-Qaradawi,إنّا لله وإنّا إليهِ رَاجعُون

Dunia Islam dikejutkan dengan pem3rgian tokoh Ulama Prof. Dr. Syeikh Yusuf Abdullah al-Qaradawi sepertimana yang …

Leave a Reply

Your email address will not be published.