Home / Islamik / Kisah Dua Beradik Penjual Tisu Yang Tidak Pernah Lupa Solat 5 Waktu Di Masjid serta membaca Al-Quran seusai solat…

Kisah Dua Beradik Penjual Tisu Yang Tidak Pernah Lupa Solat 5 Waktu Di Masjid serta membaca Al-Quran seusai solat…

Kisah Dua Beradik Penjual Tisu Yang Tidak Pernah Lupa Solat 5 Waktu Di Masjid Dan Setiap Selesai Solat Asar Dan Maghrib Dia Sempat Membaca Al’Quran. Kesusahan yang dihadapi tidak membataskan diri mereka untuk melupakan tanggungjawab kepada Allah SWT, malah bertambah lagi keimanan kepadaNya, kerana mereka sedar kehidupan di bumi adalah satu pentas ujian. Walau di uji dengan pelbagai dugaan, iman kita kepada Allah SWT hendaklah sentiasa utuh.

Tidak semua orang hidup bahagia. Ada sebagian orang yang harus bekerja ke ras mengumpulkan wang untuk sekedar bertahan hidup di tengah kesu litan hidup. Sebagai manusia, kita harus ‘membaca’, melihat sekeliling dan sekeliling kita.

“Kesedaran seperti inilah yang dapat mendorong seseorang untuk berbagi perasaan empati dan simpatinya atas ‘tang kapan’ dalam proses ‘membaca’ lingkungan di sekitarnya. Biasanya media sosial adalah sarana untuk mengungkapkan perasaan tersebut dalam bahasa informatif yang persuasif.”

Postingan yang benar-benar menggerakkan kita pada aksi nyata. Ini salah satunya:

Salut dengan perjuangan kedua anak ini, setiap hari berjualan tisu di lampu merah keliling jalan. Ratulangi-Sudirman dekat Wisma Kalla. Yang saya bahas adalah mereka tidak pernah lupa sholat 5 waktu di masjid dan setiap selesai sholat ashar dan maghrib dia sempat membaca Alquran.

Mereka tidak pernah melupakan kewajibannya kepada Tuhan meski dengan segala keterbatasannya, apalagi usia mereka yang masih sangat muda sehingga mungkin teman sebayanya belum memahami kewajiban menyembah Tuhan. Sebagian besar teman sebayanya mungkin lebih suka mengemis daripada mencari makanan halal dengan menjual tisu.

Semoga masa depanmu cerah, Nak. Tetap berjuang dan jangan menyerah. Raih ambisi Anda karena setiap orang akan mampu melukis dan membingkai masa depan mereka sendiri. Siapapun yang melihat anak ini di lampu merah memiliki kesempatan untuk berdonasi dengan membeli 10.000 tisu untuk tiga bungkus. Semoga apa yang kita habiskan layak untuk beribadah di sisi Allah SWT .. Aamiiin…

Kelebihan Solat Berjemaah Di Masjid

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَلَاةُ الرَّجُلِ فِي جَمَاعَةٍ تَزِيدُ عَلَى صَلَاتِهِ فِي بَيْتِهِ وَصَلَاتِهِ فِي سُوقِهِ خَمْسًا وَعِشْرِينَ دَرَجَةً وَذَلِكَ بِأَنَّ أَحَدَكُمْ إِذَا تَوَضَّأَ فَأَحْسَنَ الْوُضُوءَ وَأَتَى الْمَسْجِدَ لَا يُرِيدُ إِلَّا الصَّلَاةَ وَلَا يَنْهَزُهُ إِلَّا الصَّلَاةُ لَمْ يَخْطُ خُطْوَةً إِلَّا رُفِعَ لَهُ بِهَا دَرَجَةٌ وَحُطَّ عَنْهُ بِهَا خَطِيئَةٌ حَتَّى يَدْخُلَ الْمَسْجِدَ فَإِذَا دَخَلَ الْمَسْجِدَ كَانَ فِي صَلَاةٍ مَا كَانَتْ الصَّلَاةُ هِيَ تَحْبِسُهُ وَالْمَلَائِكَةُ يُصَلُّونَ عَلَى أَحَدِكُمْ مَا دَامَ فِي مَجْلِسِهِ الَّذِي صَلَّى فِيهِ وَيَقُولُونَ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ اللَّهُمَّ ارْحَمْهُ اللَّهُمَّ تُبْ عَلَيْهِ مَا لَمْ يُؤْذِ فِيهِ أَوْ يُحْدِثْ فِيهِ

Daripada Abu Hurairah RA dia berkata; Rasulullah SAW bersabda: “Pahala solat seseorang dengan berjamaah melebihi pahala solatnya di rumah dan di pasar sebanyak dua puluh lima darjat. Hal tersebut, kerana apabila seseorang di antara kalian berwuduk, lalu memperelokkan wuduknya, kemudian pergi ke masjid semata mata kerana untuk mengerjakan solat, dan kesempatan itu hanya dipergunakan untuk solat, maka orang tersebut tidak melangkah satu langkah, kecuali setiap langkahnya itu diangkat baginya satu darjat, dan dih4pus darinya satu d0sa, sampai dia masuk ke dalam masjid. Apabila dia telah masuk masjid, maka dia dikira dalam keadaan solat selama tertahan kerana solat (tidak keluar dari masjid kerana menunggu solat), dan para malaikat akan berselawat (memohonkan rahmat dan ampunan) kepada seseorang di antara kalian, selama dia tetap berada di tempat dia mengerjakan solatnya, mereka (para malaikat) berdoa; Ya Allah, ampunilah dia, rahmatilah dia dan terimalah taubatnya. Para malaikat itu berdoa demikian selama orang itu tidak mengganggu orang lain di tempat itu atau berhadats.” (HR Abu Daud No: 472) Status: Hadis Sahih

Pengajaran:

Banyak kelebihan orang yang mengerjakan solat berjemaah di masjid, antaranya:

1. Pahala solat berjamaah melebihi 25 kali ganda pahala solat di rumah dan di pasar.

2. Seseorang yang berwuduk dengan sempurna kemudian pergi ke masjid semata-mata untuk mengerjakan solat berjamaah, maka setiap satu langkah, akan diangkat baginya satu darjat, dan langkah seterusnya dih4pus darinya satu d0sa. (Pastikan kita berwuduk di rumah terlebih dahulu sebelum ke masjid).

3. Apabila dia masuk masjid, maka dia dikira dalam keadaan solat selama tidak keluar dari masjid kerana menunggu solat berikutnya.

4. Orang tersebut akan didoakan para malaikat (memohonkan rahmat dan ampunan oleh malaikat) selama dia tetap berada di tempat dia mengerjakan solatnya iaitu di masjid.

5. Para malaikat akan berdoa untuknya agar diampunkan d0sa, di rahmati kehidupannya dan diterima taubatnya. Didoakan malaikat selama orang itu tidak mengganggu orang lain di tempat solat (seperti tidak menganggu solat orang lain dengan menguatkan suara ketika berbual, berzikir atau membaca al-Quran) dan selama dia berwuduk.

Rebut peluang ganjaran berganda untuk solat berjemaah di masjid walau apa jua keadaan dan sesibuk mana kita. Contohilah 2 beradik penjual tisu ini.

Kridet: @islamitu_indah & Infografik Pinterest

Sumber:viralmasakini via kongsisibomonicko.com

Apa pendapat anda? Sudah Baca, Jangan Lupa Memberi Komen, Like Dan Share Ya. Terima kasih!

Nusantara Morning Post menyajikan informasi sosial kemasyarakatan dan kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset dan pengumpulan data seperti foto dan video dari berbagai sumber yang dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya,maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

PERHATIAN: Pihak admin Nusantara Morning Post tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis di sini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah baca, jangan lupa like, komen dan share Ya.

Jangan lupa untuk follow kami di newshubs24.com dan laman page kami untuk perkongsian lebih banyak berita terkini dan ilmu bermanfaat di;

https://www.facebook.com/cantikyangabadi

https://www.facebook.com/congcordei/

About admin

Check Also

P3rginya tokoh Ulama Dunia Islam Prof. Dr. Syeikh Yusuf Abdullah al-Qaradawi,إنّا لله وإنّا إليهِ رَاجعُون

Dunia Islam dikejutkan dengan pem3rgian tokoh Ulama Prof. Dr. Syeikh Yusuf Abdullah al-Qaradawi sepertimana yang …

Leave a Reply

Your email address will not be published.