Home / Islamik / Subhanallah, Keajaiban Azan…Dengan izin Allah SWT, Rumah Lelaki Ini Tak Dimasuki Air B4njir. “Ia Hanya Lalu, Tidak Masuk Rumah.”

Subhanallah, Keajaiban Azan…Dengan izin Allah SWT, Rumah Lelaki Ini Tak Dimasuki Air B4njir. “Ia Hanya Lalu, Tidak Masuk Rumah.”

Ajaibnya Laungan Azan, Rumah Lelaki Ini Tak Dimasuki Air Banjir. “Ia Hanya Lalu, Tidak Masuk Rumah”. Itu luahan hati seorang pemuda semasa menghadapi saat-saat air d3ras mula memenuhi kawasan kediaman rumahnya di Hulu Langat ketika bencana b4njir besar baru-baru ini sepertimana perkongsian melalui laman berita Sinar Plus.

KETIKA terjadinya benc4na dan kecem4san di luar jangkaan, ramai di antara kita akan mengumandangkan azan sebagai usaha meminta perlindungan daripada ALLAH daripada bah4ya.

Ternyata terlalu banyak bukti kekuasaan ALLAH yang dibuktikan dengan pelbagai insiden. Antaranya Al-Quran serta rumah diwakafkan untuk jemaah tabligh tidak dibasahi air b4njir.

Sesungguhnya setiap benc4na berlaku turut dikirimkan pertolongan. Perkara itu dibuktikan dengan kisah seorang lelaki dikenali sebagai Faiz yang melaungkan azan ketika air deras mula memenuhi kawasan kediaman rumahnya di Hulu Langat ketika bencana b4njir besar baru-baru ini.

Dengan izin-NYA, kediaman lelaki itu tidak dimasuki air seperti mana rumah-rumah lain disekelilingnya.

Gambar hiasan

Pada peringkat awal, kata Faiz rumahnya masih dalam keadaan selamat manakala rumah-rumah di bahagian belakang sudah dinaiki air.

“Kemudian saya mula perasan air mula sampai di bahagian belakang rumah. Ia masih di paras kaki lima rumah atau takat buku lali sahaja,” katanya.

Melihat situasi itu, dia kemudian mengarahkan ahli keluarga keluar daripada rumah kerana bimbang berkemungkinan rumah mereka akan ditengg3lami b4njir.

“Saya pun memindahkan ahli keluarga ke seberang jalan sana yang lebih tinggi. Mereka duduk di dalam kereta.

“Apabila saya patah balik semula ke rumah air, dalam sekelip mata sahaja air sudah melimpahi kawasan ini (depan rumah) dan arusnya sangat der4s.

“Air mula melimpahi sehingga ke sini,” katanya sambil menunjukkan paras air adalah pada tangga paling atas ketika itu.

Walaupun dalam situasi yang cem4s, Faiz menceritakan bagaimana dia melaungkan azan meminta pertolongan daripada Maha Pencipta.

“Pada ketika itu saya sudah tidak tahu untuk melakukan apa. Syukur kepada ALLAH, terima kasih kepada ALLAH, dengan izin-NYA saya azan. Saya tengok air mula hendak melimpah masuk ke dalam rumah.

“Saya berdiri di sini (anjung rumah), menghadap ke arah kiblat. Saya azan sehingga habis. Saya dapati air langsung tidak masuk ke dalam rumah.

“Air hanya lalu sahaja. Walaupun arusnya der4s, ia hanya lalu sahaja. Ia tidak masuk ke dalam rumah,” tuturnya.

Justeru atas keajaiban yang berlaku, Faiz melafazkan syukur. Sesungguhnya ALLAH tidak menz4limi dan semua yang terjadi adalah asbab kepada kebaikan.

”Saya sangat bersyukur kepada ALLAH, ALLAH Maha Baik kerana saya dalam keadaan macam ini (b4njir dan cem4s) dapat mengingati ALLAH.

“Bukan senang nak ingat kepada ALLAH, rezeki. Syukur kepada ALLAH, saya berterima kasih kepada ALLAH kerana rumah ini dalam keadaan yang selamat jika hendak dibandingkan dengan rumah di sekeliling kawasan ini.

“Jadi, apa-apa pun kita ini semua akan kembali kepada ALLAH. Susah senang, kita kena bersangka baik kepada-NYA.

“Keajaiban ALLAH SWT sahaja yang mampu menyelamatkan kita daripada segala musib4h yang berlaku. KUN FAYAKUN.”

“ALLAH Maha Baik, tidak akan menz4limi hamba-hambanya. Semua yang terjadi ini adalah asbab kepada kebaikan,” katanya.

Dalam pada itu, warga maya turut berkongsi amalan-amalan yang dilakukan telah menyebabkan mereka terhindar daripada benc4na itu dengan izin ALLAH.

“Amalan saya setiap hari baca Surah Ar-rahman, Al-Waqiah, Yassin, Al -Mulk, Al-Muzammil, Al-Baqarah dan Al-Imran. Terima kasih Ya ALLAH kerana telah selamatkan saya daripada musib4h b4njir yang dahsyat.”

“Saya ada pengalaman rumah di kampug hampir dib4dai angin ribvt. Abang ipar saya laungkan azan ketika itu, dengan kuasa ALLAH angin ribvt beralih ke kawasan lain. Syukur Alhamdulillah.”

Sumber: Facebook Qatrunnada, Tiktok Ejafendi Via Sinar Plus

sumber video: Saluran Youtube Bang Kuchai.

Perkongsian berkaitan 5 Kelebihan Azan

Azan merupakan salah satu cara yang digunakan oleh umat Muslim untuk menyerukan kepada segenap Muslim lainnya untuk menunaikan ibadah shalat wajib. Azan juga termasuk ibadah sunnah yang memiliki pahala dan keutamaan yang besar.

Dilansir dari laman NU Online, azan pertama kali dikumandangkan oleh Bilal bin Rabbah. Beliau merupakan muazin pertama pada zaman Rasulullah SAW. Bilal dipilih oleh Rasulullah menjadi muazin karena memiliki suara lantang yang merdu, menghayati kalimat-kalimat azan, berdisiplin tinggi dan berani. Sebagaimana dalam sebuah hadits berikut ini:

“Ketika kaum muslim datang ke Madinah, mereka berkumpul. Mereka memperkirakan waktu solat, tetapi tidak ada seorangpun yang menyerukan Sholat. Oleh karena itu, pada suatu hari, mereka membicarakannya. Sebagian diantara mereka berkata, “gunakanlah lonceng seperti orang-orang Nasrani.” Sebagian lain berkata: “gunakanlah terompet seperti terompet orang Yahudi.” Lalu umar berkata: “mengapa kalian tidak menyerukan seseorang untuk melakukan solat?” kemudian Rasulullah SAW bersabda, “hai Bilal, berdiri dan serukanlah panggilan Sholat.” (H. R. AL-Bukhori, Muslim, at Tirmidzi, dan An Nasa’i).

Di samping itu, dalam salah satu hadits menyebutkan bahwa manusia dan jin akan menjadi saksi di hari kiam4t kelak. Rasulullah SAW bersabda yang artinya:

“Karena sesungguhnya tidak ada manusia, jin, atau suatu hal lain yang mendengar panjangnya suara muadzin kecuali ia menjadi saksi bagi muadzin tersebut di hari kiam4t.” (HR Bukhari).

Bahkan azan juga memiliki keutamaan serta manfaat dalam kehidupan sehari-hari. Lantas apa saja manfaat azan? Berikut manfaat azan yang perlu diketahui.

Manfaat azan yang pertama dapat mengusir setan. Apabila azan dikumandangkan, maka setan akan pergi. Sebagaimana Abu Hurairah menceritakan tentang hal ini bahwa Rasulullah bersabda, yang artinya:

“Apabila diserukan Adzan untuk solat, syait4n pergi berlalu dalam keadaan ia kentut hingga tidak mendengar Adzan. Bila mu’adzin selesai mengumandangkan adzan, ia datang hingga ketika diserukan iqomat ia berlalu lagi.” (H. R. Bukhori, Muslim).

Tidak hanya dapat mengusir set4n, seseorang yang mengumandangkan azan juga akan mendapatkan pahala yang besar dari Allah SWT. Hal ini sebagaimana hadits yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim, Rasulullah SAW bersabda:

Artinya:
“Seandainya orang-orang mengetahui pahala yang terkandung pada azan dan shaf pertama, kemudian mereka tidak mungkin mendapatkannya kecuali dengan cara mengadakan undian atasnya, niscaya mereka akan melakukan undian.” (HR Bukhari dan Muslim).

Manfaat azan berikutnya ialah setiap orang yang menjadi muazin maka dos4nya akan diampuni oleh Allah SWT. Sebagaimana yang disebutkan dalam salah satu hadits berikut ini, Rasulullah bersabda:

Artinya:
“Tuhanmu takjub kepada seorang penggembala domba di puncak bukit gunung, dia mengumandangkan azan untuk shalat lalu dia shalat. Maka Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman, ‘Lihatlah hamba-Ku ini, dia mengumandangkan azan dan beriqamah untuk shalat, dia takut kepada-Ku. Aku telah mengampuni hamba-Ku dan memasukkannya ke dalam surga,” (HR Abu Dawud dan An Nasa’i).

Tidak hanya diampuni dos4nya, seseorang yang mengumandangkan azan juga akan mendapatkan jaminan surga. Hal ini termaktub dalam salah satu hadits berikut ini.

Artinya:
“Kami pernah bersama Rasulullah shalallahu ‘alaihi wasallam, lalu Bilal berdiri mengumandangkan azan. Ketika selesai, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, ‘Barangsiapa mengucapkan seperti ini dengan yakin, niscaya dia masuk surga” (HR An Nasa’i).

Manfaat azan lainnya ialah di mana Allah dihadapan para malaikat akan membanggakan seseorang yang mengumandangkan. Hal ini sebagaimana diriwayatkan oleh Abu Dawud dan An Nasa’i berikut ini:

“Tuhanmu takjub kepada seorang pengembala domba di puncak bukit gunung, dia mengumandangkan adzan untuk solat, lalu dia solat. Maka Allah SWT berfirman: “lihatlah hambaku ini, dia mengumandangkan adzan dan iqomat untuk solat, dia takut kepadaku, aku telah mengampuni hambaku dan memasukkannya kedalam surga.” (H. R. Abu Dawud dan An Nasa’i).

Sumber: Merdeka.com

Apa pendapat anda? Sudah Baca, Jangan Lupa Memberi Komen, Like Dan Share Ya. Terima kasih!

Nusantara Morning Post menyajikan informasi sosial kemasyarakatan dan kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset dan pengumpulan data seperti foto dan video dari berbagai sumber yang dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya,maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

PERHATIAN: Pihak admin Nusantara Morning Post tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis di sini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah baca, jangan lupa like, komen dan share Ya.

Jangan lupa untuk follow kami di newshubs24.com dan laman page kami untuk perkongsian lebih banyak berita terkini dan ilmu bermanfaat di;

https://www.facebook.com/cantikyangabadi

https://www.facebook.com/congcordei/

About admin

Check Also

P3rginya tokoh Ulama Dunia Islam Prof. Dr. Syeikh Yusuf Abdullah al-Qaradawi,إنّا لله وإنّا إليهِ رَاجعُون

Dunia Islam dikejutkan dengan pem3rgian tokoh Ulama Prof. Dr. Syeikh Yusuf Abdullah al-Qaradawi sepertimana yang …

Leave a Reply

Your email address will not be published.