Home / Islamik / Kisah Jen4zah Tahfiz berbau wangi semasa hendak dikaf4nkan, Diberitakan beliau p3rgi dengan begitu mudah iaitu semasa tidur… Al Fatihah (Dibaca)

Kisah Jen4zah Tahfiz berbau wangi semasa hendak dikaf4nkan, Diberitakan beliau p3rgi dengan begitu mudah iaitu semasa tidur… Al Fatihah (Dibaca)

Perginya Pelajar Tahfiz Ini Ketika Tidur,Jenaz4hnya Berbau Harum Semasa Hendak Dikafankan. Semoga Syurga Buatnya.Al-Fatihah.
Seorang pelajar tahfiz dari Indonesia, Muhammad Al Fatih Syukur, 18, ditemui meningg4l dunia di bilik tidurnya di Mesir pada 9 Februari lalu dipercayai akib4t ser4ngan j4ntung.

Seb4k apa yang diluahkan insan-isann yang mengenali anak muda yang hebat ini, tiada sebarang tanda yang dia akan pergi selamanya bakal melanjutkan pelajarannya ke Univeristi Al Azhar pada Sept 2021 setelah pengajian di Daurah tamat.

Mengikut insan yang mengenalinya Zaenal Akhbar Mustaqin melalui tulisannyan, Saya hanya bercakap dengannya sebentar, semasa dia menjadi pelajar Program MA’HAD SYARAFUL HARAMAIN Daurah, ketika hendak berangkat ke Mesir.

Ketika pagi ini berita kem4tiannya melintas dilaman facebooknya , saya tersentak, Lebih-lebih lagi, sebelum ini mendengar dia tidak punyai apa apa peny4kit dan s4kit.

Muhammad al-Fatih Syukur adalah salah satu pelajar terbaik di bawah bimbingan institusi rakan di sana, Dia pertama kali dan paling banyak menghafal.

Dia sudah menghafal 30 juz paling awal, Dia juga salah seorang anak yang berjaya ke kelas 2 Tsanawi Ma’had Bu’uts al-Azhar, dan September 2021 ini direncanakan untuk menjadi pelajar al-Azhar, setelah menghadiri Musabaqah.

Dia anak yang soleh dia sering menjadi imam doa, kerana dia menghafal dan mempunyai suara yang manis, Kemarin dia masih menjadi imam solat Fajr, tetapi Maghrib di Kaherah, Allah memanggilnya dalam keadaan puasa sunnah.

Tidak hanya dia menghafal Al-Quran, Alfiyah Ibn Malik juga menghafalnya, walaupun hanya 500 ayat dari total 1000 ayat, Dia juga pembawa moral dan adab yang luar biasa.

Hampir tidak men1nggalkan jejak kebur0kan, kecuali kebaikan, Allah mengasihi dia dan keluarganya. Pada usia 18 tahun, Tuhan memanggilnya.

Namun, ayah dan ibunya yang bertuah dapat menuai kebaikannya.
Semoga amal solehnya diterima oleh Allah dan semua d0sanya akan diampunkan oleh Allah SWT, amin.

Insya Allah, jenaz4hnya akan dibawa pulang ke pangkuan ibu bapanya di Ternate.

Dia insan yang sangat baik dan berilmu cepat pergi dijemput ilahi setelah selesai pengajian dan sudah menghafal Al Quran.

Semoga Almarhum Husnul Khatimah dan keluarga yang ditinggalkan diberi ketabahan dan keridhaan, Aamiin.Al fatihah.

Subhanallah, sesungguhnya beruntunglah mereka yang meninggalkan dunia ini dengan mempunyai bekalan amalan dan kebajikan yang menjadi penyelamat di negeri abadi. Sama-sama kita sedekahkan Al Fatihah buat arwah walau telah lama pergi meninggalkan kita. Mengenai keadaan jen4zah yang harum, Rasulullah SAW pernah bersabda, nyawa orang Mukmin keluar daripada jas4dnya seperti `minyak kasturi yang paling wangi’ manakala nyawa orang k4fir berbau lebih bus0k daripada b4ngkai.

Sumber : wowberita /santaikaw via Kongsi Info

Apa pendapat anda? Sudah Baca, Jangan Lupa Memberi Komen, Like Dan Share Ya. Terima kasih!

Nusantara Morning Post menyajikan informasi sosial kemasyarakatan dan kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset dan pengumpulan data seperti foto dan video dari berbagai sumber yang dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya,maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

PERHATIAN: Pihak admin Nusantara Morning Post tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis di sini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah baca, jangan lupa like, komen dan share Ya.

Jangan lupa untuk follow kami di newshubs24.com dan laman page kami untuk perkongsian lebih banyak berita terkini dan ilmu bermanfaat di;

https://www.facebook.com/cantikyangabadi

https://www.facebook.com/congcordei/

About admin

Check Also

Pengakhiran yang baik apabila beliau meningg4l dunia semasa sedang mengerjakan Solat As4r… Salam takziah Al Fatihah

Perkongsian sebuah kisah pengakhiran yang baik buat seorang wanita apabila dijemput oleh Yang Maha Pencipta …

Leave a Reply

Your email address will not be published.