Home / National / Masjid bawah tanah yang indah dan unik di Turki, dikenali dengan nama Sancaklar… Subhanallah

Masjid bawah tanah yang indah dan unik di Turki, dikenali dengan nama Sancaklar… Subhanallah

Keunikan Masjid Bawah Tanah Yang Dipanggil Sancaklar di Turk1

Bangunan masjid yang indah dan unik ini terletak di Istanbul, Turki. Ia berada di bawah tanah dan satu dengan alam semula jadi. Seperti apa rupa masjid Sancaklar?

Masjid Sancaklar dibina oleh firma arkitek Emre Arolat Architecture yang terletak di Buyuk Cekmece, Istanbul, Turki. Masjid ini dibina di padang rumput yang luas tetapi bersempadan dengan kota.

Begitu unik, masjid Sancaklar dimasukkan sebagai salah satu masjid terbaik di dunia melalui pencalonan Design of the Year oleh Design Museum di London pada Festival Senibina Dunia 2013.

Masjid ini dibuat dengan gabungan batu kelabu muda dengan konkrit cor. Dari bahagian atas bangunan masjid ini kelihatan seperti gua sederhana tetapi tidak terlalu dalam.

Perbezaan antara batu semula jadi yang mengikuti cerun tanah dan papak konkrit bertetulang nipis membentang lebih dari 6 meter. Ruang utama masjid mempunyai lantai dengan langit berjenjang.

Keunikan Masjid Bawah Tanah

Dari segi sejarah, masjid Sancaklar dibina pada tahun 2012. Hingga kini, ramai pelancong ingin datang dan beribadah di masjid yang indah ini.

sumber:detik travel Via PTVNEWS

Apa pendapat anda? Sudah Baca, Jangan Lupa Memberi Komen, Like Dan Share Ya. Terima kasih!

Nusantara Morning Post menyajikan informasi sosial kemasyarakatan dan kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset dan pengumpulan data seperti foto dan video dari berbagai sumber yang dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya,maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

PERHATIAN: Pihak admin Nusantara Morning Post tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis di sini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah baca, jangan lupa like, komen dan share Ya.

Jangan lupa untuk follow kami di newshubs24.com dan laman page kami untuk perkongsian lebih banyak berita terkini dan ilmu bermanfaat di;

https://www.facebook.com/cantikyangabadi

https://www.facebook.com/congcordei/

About admin

Check Also

Perginya seorang Ustaz di dalam sebuah surau sekolah

Kisah p3mergian seorang Ustaz di dalam sebuah surau sekolah. Dikhabarkan beliau banyak membantu rakan setugas …

Leave a Reply

Your email address will not be published.