Home / Terkini / Nekad untuk selamatkan seekor binatang, Abang BOMBA ini melakukan bantuan pernafasan kepada seekor kucing…

Nekad untuk selamatkan seekor binatang, Abang BOMBA ini melakukan bantuan pernafasan kepada seekor kucing…

Abang bomba beri bantuan pernafasan mulut, tekad selamatkan kucing itulah berita yang dikongsikan melalui laman berita K online. Syabas dan tahniah diucapkan ke atas abang BOMBA  atas tindakan murni beliau yang menjalankan tugas untuk menyelamatkan nyawa dengan penuh tanggungjawab tanpa mengira nyawa manusia atau haiwan.

PETALING JAYA – Tindakan seorang pegawai bomba yang berusaha menyelamatkan seekor kucing yang dikeluarkan semasa keb4karan di Miri, Sarawak menjadi perhatian ramai.

Difahamkan, kucing tersebut dipercayai terper4ngkap dan berjaya dikeluarkan oleh pemilik rumah.

Perkongsian klip video daripada laman Facebook Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia Negeri Sarawak menunjukkan seorang pegawai bomba dikenali sebagai Mohamad Ainli Akhbar mencuba sedaya upaya menyelamatkan kucing berkenaan.

Lebih mengharukan, pegawai itu dilihat cuba memberikan bantuan resusitasi kardiopulmonari (CPR) serta bantuan pernafasan melalui mulut.

Bagaimanapun, setelah mencuba selama hampir 30 minit, kucing tersebut tidak dapat disel4matkan kerana terhidu asap yang terlalu tebal.

Susulan perkongsian itu, rata-rata pengguna laman sosial memuji kesungguhan dan usaha yang telah diambil pegawai tersebut bagi menyelamatkan seekor kucing.

Tangkap layar pegawai bomba sedang berusaha menyel4matkan seekor kucing dipercayai terper4ngkap ketika keb4karan di Miri, Sarawak.
“Salut abang bomba, terbaik sentiasa. Mulia dan cekal menyelamat,” kata Sim Mui Chai.

“Terima Kasih cuba selamatkan kucing itu dan semua petugas yang terlibat mem4damkan keb4karan. Moga Allah balas jasa baik ini, Amin,” ujar Khalid Sahari. -Sumber: K!ONLINE

Dalam perkongsian di Facebook Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia Negeri Sarawak;

Miri, 21 Januari 2022
PB Mohamad Ainli Akhbar dari Balai Bomba dan Penyelamat Lopeng berusaha -PRO-menyelamatkan seekor kucing yg dikeluarkan semasa keb4karan di Miri, Sarawak tengah hari tadi.
Kucing tersebut dipercayai terper4ngkap berjaya dikeluarkan oleh pemilik rumah, dan terus cuba diselamatkan-PRO- oleh Ainli. Walubagaimanapun, setelah usah selama hampir 30 minit, kucing tersebut tidak dapat diselematkan kerana terhidu asap yang terlalu tebal.
Terima kasih hero bomba.
-Unit Perhubungan Awam

Apa pendapat anda? Sudah Baca, Jangan Lupa Memberi Komen, Like Dan Share Ya. Terima kasih!

Nusantara Morning Post menyajikan informasi sosial kemasyarakatan dan kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset dan pengumpulan data seperti foto dan video dari berbagai sumber yang dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya,maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

PERHATIAN: Pihak admin Nusantara Morning Post tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis di sini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah baca, jangan lupa like, komen dan share Ya.

Jangan lupa untuk follow kami di newshubs24.com dan laman page kami untuk perkongsian lebih banyak berita terkini dan ilmu bermanfaat di;

https://www.facebook.com/cantikyangabadi

https://www.facebook.com/congcordei/

About admin

Check Also

Persahabatan 5 rakan hingga hujung ny4wa, Bilik kuliah diselubungi suasana s4yu… Salam takziah buat ahli keluarga, Al Fatihah (dibaca)

Persahabatan hingga ke hujung h4yat, itulah kata-kata yang boleh diungkapkan dalam kejadian m4lang yang tak …

Leave a Reply

Your email address will not be published.