Home / World / P4tung Fir4un Amenh0tep III ditemui di Lux0r, Mesir baru-baru ini.

P4tung Fir4un Amenh0tep III ditemui di Lux0r, Mesir baru-baru ini.

KAHERAH: Sepasang batu kapur sphinx raksasa telah ditemui oleh ahli-ahli arkeologi yang menggali kuil Fir4un Amenh0tep III baru-baru ini.
Fir4un Amenh0tep III memerintah Mesir kuno kira-kira 3,300 tahun yang lalu dan merupakan datuk kepada Fir4un Tutankh4mun.
Patung-patung itu mempunyai ukiran fir4un tersebut yang mempunyai hiasan kepala berbentuk cerpelai, janggut dan rantai leher.

Ptung Fir4un Amenh0tep III ditemui di Lux0r, Mesir baru-baru ini. – Foto Ministry of Tourism and Antiquities
Pasukan arkeologi Mesir-Jerman yang diketuai oleh Dr Horig Sorosian menemui patung-patung raksasa yang tenggelam di dalam air di bangunan pem4kaman yang dikenal sebagai ‘Kuil Berjuta-juta Tahun,’ menurut Kementerian Pelancongan dan Barang Antik Mesir.
Kuil itu berada di Luxor, Mesir yang terkenal dengan penemuan khazanah Mesir tertua dan paling kuno.

Fir4un Amenhotep III ialah datuk kepada Firaun Tutankhamun dan memerintah pada abad ke-14 sebelum Masihi di Mesir dan memimpin sebuah kerajaan besar yang terbentang dari Nubia di selatan sehingga Syria di utara.
Pemerintah Dinasti ke-18 itu menjadi raja ketika berusia kira-kira 12 tahun.
Fir4un Amenh0tep III meningg4l duni4 pada tahun 1,354 sebelum Masihi dan digantikan oleh anaknya, Fir4un Amenh0tep IV yang dikenali sebagai Fir4un Akhenaten.
* Artikel asal disiarkan di Sinar Harian.

Sumber: Astro Awani

Apa pendapat anda? Sudah Baca, Jangan Lupa Memberi Komen, Like Dan Share Ya. Terima kasih!

Nusantara Morning Post menyajikan informasi sosial kemasyarakatan dan kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset dan pengumpulan data seperti foto dan video dari berbagai sumber yang dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya,maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

PERHATIAN: Pihak admin Nusantara Morning Post tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis di sini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah baca, jangan lupa like, komen dan share Ya.

Jangan lupa untuk follow kami di newshubs24.com dan laman page kami untuk perkongsian lebih banyak berita terkini dan ilmu bermanfaat di;

https://www.facebook.com/cantikyangabadi

https://www.facebook.com/congcordei/

About admin

Check Also

Dikenali dengan Putera Tidur atau ‘sleeping beauty’ apabila k0ma sejak 17 tahun yang lalu dan belum sedar sehingga kini

Perkongsian kisah yang jarang berlaku iaitu seorang Putera Arab Saudi masih koma sejak 17 tahun …

Leave a Reply

Your email address will not be published.