Home / Islamik / “Pergi kamu main jauh-jauh! Pergi! Semoga Allah سبحانه وتعالى menjadikan kamu Imam di Kaabah!”, Sambil men4ngis Sheikh berkata, akulah anak kecil itu…

“Pergi kamu main jauh-jauh! Pergi! Semoga Allah سبحانه وتعالى menjadikan kamu Imam di Kaabah!”, Sambil men4ngis Sheikh berkata, akulah anak kecil itu…

‘Pergi kamu main javh2! P3rgi! Sem0ga Allah jad1kan kamu imam di Kaabah! “Kenakal4nnya semasa kecil meny4babkan ibunya berdoa, berkat doa seorang ibu, kini beliau merupakan seorang Imam di hadapan Kaabah. Subhanallah.

Kisah seorang anak yang sangat naakal seperti anak-anak kecil yang lain.

Satu hari telah datang tetamu ke rumahnya, maka ibunya telah memasak gulai untuk tetamu yang datang itu. Si anak itu mula menunjukkan kenaakalannya. Maka dia telah memasukkan tanah ke dalam gulai tersebut.

Apabila si ibu mendapati tanah di dalam gulai tersebut maka dia telah faham perbuatan siapakah itu. Maka dengan penuh kemaarahan si ibu tadi mengatakan kepada anaknya yang sangat nakaal itu,

“Pergi kamu main jauh-jauh! Pergi! Semoga Allah سبحانه وتعالى menjadikan kamu imam di Kaabah!”

Ketika menceritakan kisah ini Syeikh menang1s teresaak-esaak. Syeikh dengan penuh SEB4K mengatakan, “Wahai ummat Islam..

“Kamu tahu tak siapakah anak yang sangat naakal itu? Sayalah anak naakal itu. Sayalah Abdurrahman As-Sudais yang hari ini menjadi imam di Kaabah”.

Syeikh Abdurrahman Sudais menjadi imam kepada orang yang beriman di Masjidil Haram hasil dari doa seorang ibu. Dan hari ini semua orang yang beriman berbangga dengan Syeikh Abdurrahman Sudais.

Syeikh berkata lagi,

“Wahai semua ibu-ibu, kamu takutlah akan Allah dalam urusan mendidik dan membesarkan anak-anakmu. Walau dalam keadaan maraah macamana sekalipun, keluarkanlah perkataan yang baik sahaja untuk anak-anakmu”.

P/s: Semoga Allah Taala memberi Hidayah dan TaufiqNya kepada semua ibu2, bapa2 untuk didik anak-anak dengan didikan sunnah.

Berdoalah.. Mintalah yang baik2 sahaja

Sumber : Muhammad Rafieudin Zainal Rasid Via enews27.com

Seperti mulianya taraf seorang ibu, begitulah juga mulianya doa mereka di sisi Allah SWT. Allah telah meletakkan seseorang ibu di peringkat yang paling tinggi doanya untuk dimakbulkan. Disebabkan itulah reda dan restu dari ibu sangat penting dalam kehidupan anak-anak. Lantaran doa mereka yang tidak berhijab dengan Allah SWT itu akan memberi kemuliaan kepada anak-anak mereka kelak.

Selain itu, terdapat banyak kelebihan doa ibu yang dianugerahkan Allah SWT, antaranya;

1 – Doa Ibu Memberi Kemuliaan

Doa seorang ibu untuk anaknya akan membawa keberkatan hidup di dunia dan akhirat. Buktinya, dalam Quran tercatat doa-doa dari wanita-wanita solehah seperti doa Asiyah yang memohon sebuah istana untuknya di syurga.

Selain itu, Hanah binti Faruq iaitu ibu Maryam yang ketika mengandungkan anaknya itu beliau sentiasa berdoa agar anaknya kelak menjadi orang yang berbakti kepada Allah SWT, mendapat kedudukan yang mulia serta sentiada dilindungi oleh Allah SWT sepanjang hidupnya.

2 – Doa Ibu Dapat Menolak Fitnah

Ummu Rumman ialah ibu kepada Aisyah. Sewaktu Aisyah diuji dengan dugaan berat berupa sebuah fitn4h yang mengatakan Aisyah melakukan perbuatan yang terkutvk, beliau berasa sungguh s3dih.

Akibat fitn4h p4lsu itu, masyarakat mulai memandang hin4 kepadanya. Aisyah sendiri berasa tertek4n dan s3dih sehingga mengurvng dirinya di dalam biliknya dan men4ngis.

Ummu Rumman bermunajat dan memohon Allah menyelam4tkan Aisyah daripada segala fitn4h yang menimpanya. Allah SWT mengabulkan doanya itu dengan membebaskan Aisyah daripada tuduhan k3ji itu.

Allah swt menurunkan wahyu dan menjelaskan kejadian sebenarnya yang diada-adakan oleh Ubay bin Salul iaitu seorang yang mun4fik.

3 – Doa Ibu Membawa Husnul Khatimah

Terdapat sebuah kisah tentang sahabat yang bernama Alqomah yang suk4r menghadapi ajalnya. Ketika sakar4tulmaut, lidahnya k3lu untuk mengucapkan kalimah syahadah, sedangkan dia ialah seorang yang soleh dan kuat beribadah, berpuasa dan kerap bersedekah.

Semuanya menjadi hairan dengan keadaan Alqomah, namun Rasulullah mengetahui sebabnya, iaitu ibunya tidak reda kepadanya. Ibunya masih berasa s4kit hati atas perbuatan Alqomah suatu masa dahulu.

Lalu Baginda melakukan muslihat dengan memerintahkan beberapa orang sahabat membuat persediaan memb4kar Alqomah. Tiba-tiba hati ibu Alqomah s3dih melihat longgokan kayu untuk memb4kar anaknya.

Nabi menjawab, “Aku hendak memb4kar anakmu kerana dia tidak mungkin dia meningg4l dengan tenang sekiranya engkau tidak mahu mendoakannya.”

Mendengar kata-kata Nabi itu, ibu Alqomah segera menadahkan tangan ke langit dan berdoa,

“Ya Allah, aku bersaksi kepadamu dan kepada kerasulan Nabimu. Sesungguhnya aku ikhlas atas segala perbuatan Alqomah kepadaku. Semoga dia meningg4l dunia dalam husnul khatimah.”

Sebaik sahaja ibunya selesai berdoa, Alqomah dapat mengucapakan dua kalimah syahadah dengan lancar dan meningg4l duni4 dengan tenang. Lihatlah, dengan berkat dan doa restu ibunya, Alqomah meningg4l duni4 dalam husnul khatimah.

4 – Doa Ibu Membuka Pintu Rezeki

Ibu ialah sumber kemudahan hidup bagi setiap anak. Dengan berkat doa yang selalu dipohon oleh ibu, anak-anak memperoleh rezeki melalui kejayaan dalam pelajaran, kerjaya, kesihatan yang baik serta kebaikan dalam segala aspek.

Doa-doa ibu bukan sahaja mampu mengubah kehidupan seorang anak, tetapi berupaya membuka pintu rahmat Allah SWT. Berterima kasihlah kepada ibu dan bapa kita yang tanpa jemu mendoakan kebaikan buat kita, janganlah lakukan seuatu yang membuatkan mereka mendoakan kebur0kan buat kita.

Nabi SAW mengingatkan:

“Keredaan Allah itu bergantung pada keredaan ibu bapa dan kemurk4an Allah juga bergantung pada kemurk4an ibu bapa.”

5 – Doa Ibu Membawa Kesel4matan

Nabi Muhammad SAW pernah menceritakan akan kisah seorang anak terselamat daripada menjadi mangsa serig4la. Daripada Ibnu Abbas, Rasulullah berkata;

“Seorang pengemis datang meminta sedikit makanan daripada seorang wanita yang sedang makan. Apabila wanita itu melihat peng3mis itu datang kepadanya, dia tidak jadi menyuapkan makanan ke mulutnya, tetapi memberikan semua makanannya kepada peng3mis itu.

Tidak berapa kemudian, wanita yang memberikan sedekah itu melahirkan seorang anak lelaki. Apabila anaknya sudah boleh berjalan dan keluar bermain-main, tiba-tiba datang seek0r serig4la menerk4m anaknya itu dan mel4rikan anak itu ke dalam hutan. Wanita itu mengejarnya sambil memohon pertolongan daripada Allah, ‘Anakku, anakku, ya Allah, selamatkanlah anakku!’

Allah segera memerintahkan malaikat menyelamatkan anak wanita itu daripada menjadi h4buan serig4la. Kemudian malaikat berkata kepada wanita itu, ‘Allah menyelamatkan kamu dan Allah berkata inilah gantinya makanan yang engkau berikan kepada seorang peng3mis dahulu’.”

Selain daripada menunjukkan besarnya kesan doa seorang ibu, kisah ini juga memperlihatkan kuasa bersedekah yang membuatkan doanya mudah termakbul.

6 – Doa Ibu Sumber Kekuatan Dan Keyakinan

Seorang anak yang taat sentiasa mengharapkan restu daripada ibunya. Keredaan dari seorang ibu menjadi kekuatan jiwa untuk anak itu, terutamanya apabila mereka berlainan pendapat dalam sesuatu perkara. Bukan sahaja ibu, bapa juga sangat berperanan dalam menjadi sumber keyakinan seorang anak.

Dalam sebuah peristiwa tentang perselis!han antara Nabi Sulaiman dengan bapanya, Nabi Daud. Dari Ibnu Abbas berkata, terdapat sekelompok kambing yang merosakkan tanaman seorang petani. Lalu petani itu mengadukan kejadian itu kepada Nabi Daud. Nabi Daud memutuskan, kambing-kambing itu perlu diserahkan kepada petani itu sebagai mengganti tanamannya yang ros4k. Namun Nabi Sulaiman berpendapat keputusan itu kurang adil.

Nabi Sulaiman mengusulkan bahawa semua kambing itu diserahkan sementara kepada petani itu bagi mengambil hasilnya iaitu susu dan bulu. Sementara pemilik kambing perlu menggantikan tanaman yang ros4k dengan tanaman baru. Apabila tanaman baru mengeluarkan hasil kelak, barulah pemilik kambing mengambil kambingnya semula.

Nabi Daud menilai keputusan anaknya adalah lebih baik daripada keputusannya sendiri. Dengan itu, Baginda pun bersetuju dengan anaknya. Nabi Sulaiman berasa sangat gembira. Mereka berdua berpuas hati dengan keputusan tersebut.

Nabi Sulaiman gembira dan sangat yakin pada dirinya sendiri apabila bapanya memberikan sokongan moral kepadanya. Beliau juga merasakan dirinya dihargai dan diberikan penghormatan.

Oleh itu, bersyukurlah atas segala kurniaan Allah SWT dan hargailah segala pengorbanan ibu kita dengan dengan menghormati, menyayangi dan bersikap baik pada mereka.

“Ya Allah, jadikanlah kami anak-anak yang mensyukuri segala nikmat yang engkau berikan dan mensyukuri segala petunjuk dan bimbingan orang tua kami sejak kami lahir hingga dewasa. Ampunkanlah segala dosa kami dan dosa ibu bapa kami. Sayangilah mereka sepertimana mereka menyayangi kami sewaktu kami kecil.”

Sumber: Tazkirah.net

Apa pendapat anda? Sudah Baca, Jangan Lupa Memberi Komen, Like Dan Share Ya. Terima kasih!

Nusantara Morning Post menyajikan informasi sosial kemasyarakatan dan kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset dan pengumpulan data seperti foto dan video dari berbagai sumber yang dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya,maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

PERHATIAN: Pihak admin Nusantara Morning Post tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis di sini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah baca, jangan lupa like, komen dan share Ya.

Jangan lupa untuk follow kami di newshubs24.com dan laman page kami untuk perkongsian lebih banyak berita terkini dan ilmu bermanfaat di;

https://www.facebook.com/cantikyangabadi

https://www.facebook.com/congcordei/

About admin

Check Also

Pengakhiran yang baik apabila beliau meningg4l dunia semasa sedang mengerjakan Solat As4r… Salam takziah Al Fatihah

Perkongsian sebuah kisah pengakhiran yang baik buat seorang wanita apabila dijemput oleh Yang Maha Pencipta …

Leave a Reply

Your email address will not be published.