Home / Islamik / [Video] Kisah Peng4khiran yang baik, Bilal reb4h ketika azan subuh berkumandang. Al Fatihah (dibaca)

[Video] Kisah Peng4khiran yang baik, Bilal reb4h ketika azan subuh berkumandang. Al Fatihah (dibaca)

Satu perkongsian kisah peng4khiran yang baik berlaku pada beberapa tahun lepas di Port Dickson apabila seorang Bilal rebah di masjid semasa azan subuh berkumandang. Beliau yang ketika itu sedang membetulkan sejadah sebelum reb4h di atas sejadah tersebut. P3rginya dijempat ditempat yang mulia yakni di rumah Allah SWT. Al Fatihah disedekahkan untuk arwah dan semoga roh arwah berada dikalangan yang beriman dan beramal soleh.

Port Dickson: Bilal 2 Masjid Kampung Baru Si Rusa dekat sini, Ahmad Bahtin Khalid, 77, meningg4l dvnia ketika azan Subuh sedang berkumandang di masjid ini jam 6 pagi tadi. Ahmad Bahtin sedang membetulkan sejadah sebelum dia reb4h di atas sejadah berkenaan.

Pengerusi masjid, Tusiran Pesan berkata, sepatutnya Allahyarham yang melaungkan azan namun dia terlewat sedikit tiba ke masjid.

“Ahmad Bahtin sedang membetulkan sejadah di saf hadapan sebelum reb4h menyebabkan solat Subuh tergendala sebentar. Ketika itu, azan sudah di penghujung azan. Biasanya, selesai azan, Ahmad Bahtin akan menunaikan solat sunat,” katanya.

Menurut Tusiran, Ahmad Bahtin menjadi bilal di masjid berkenaan sejak 1980-an. Jemaah, Hashim Kamarudin, 57, berkata, dia menerpa ke arah Ahmad Bahtin ketika dia reb4h.

“Saya terus memangkunya serta mengajarnya mengucap dua kalimah syahadah. Azan masih berkumandang, dada Ahmad Bahtin berombak sebelum dia menghembvsk4n naf4s ter4khir.

Ahmad Bahtin seorang yang baik, tidak banyak cakap dan sering melaungkan azan. Kem4tiannya amat dicembvrui,” katanya.

Menurut Hashim, jasad Ahmad Bahtin kemudiannya diangkat dan diletak di tepi untuk jemaah meneruskan solat Subuh. “Ahli jawatankuasa masjid menghubungi ambulans dan pegawai perubatan kemudiannya mengesahkan Ahmad Bahtin sudah meningg4l dvnia.

Selepas itu, jas4dnya di bawa ke rumahnya di Lorong Hj Khalid, tidak jauh dari masjid,” katanya.

Jen4zah dimandi dan disolatkan selepas Zuhur di masjid berkenaan sebelum disem4dikan di Tan4h Perkvbur4n Islam Bagan Pinang. Arw4h meningg4lkan seorang balu berusia 68 tahun dan dua anak berusia 40-an.

Sumber: hmetro / portalislamik.net

Apa pendapat anda? Sudah Baca, Jangan Lupa Memberi Komen, Like Dan Share Ya. Terima kasih!

Nusantara Morning Post menyajikan informasi sosial kemasyarakatan dan kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset dan pengumpulan data seperti foto dan video dari berbagai sumber yang dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya,maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

PERHATIAN: Pihak admin Nusantara Morning Post tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis di sini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah baca, jangan lupa like, komen dan share Ya.

Jangan lupa untuk follow kami di newshubs24.com dan laman page kami untuk perkongsian lebih banyak berita terkini dan ilmu bermanfaat di;

https://www.facebook.com/cantikyangabadi

https://www.facebook.com/congcordei/

About admin

Check Also

P3rginya tokoh Ulama Dunia Islam Prof. Dr. Syeikh Yusuf Abdullah al-Qaradawi,إنّا لله وإنّا إليهِ رَاجعُون

Dunia Islam dikejutkan dengan pem3rgian tokoh Ulama Prof. Dr. Syeikh Yusuf Abdullah al-Qaradawi sepertimana yang …

Leave a Reply

Your email address will not be published.