Home / World / Dapur gas yang menggunakan kuasa air telah berjaya dicipta. Dapur yang tidak memerlukan gas atau minyak tanah dalam menghasilkan api untuk memasak

Dapur gas yang menggunakan kuasa air telah berjaya dicipta. Dapur yang tidak memerlukan gas atau minyak tanah dalam menghasilkan api untuk memasak

Lelaki Nigeria cipta dapur guna kuasa air sepertimana yang dikongsikan melalui laman berita Kosmo Online. Suatu ciptaan yang mampu memberi penjimatan yang berganda dan menjadi sumber tenaga alternatif. Diharapkan penciptaan seperti ini mendapat perhatian semua pihak terutama di masa sekarang yang mana k0s hidup yang semakin meningk4t.

ABUJA – Seorang lelaki warga Nigeria yang menetap di kawasan Jekadafari, negeri Gombe dilaporkan mencipta dapur memasak tanpa gas yang boleh berfungsi dengan hanya menggunakan air, lapor laman berita Legit.

Hadi Usman, 67, mencipta dapur yang tidak memerlukan gas atau minyak tanah dalam menghasilkan api untuk memasak.

Menurut media tempatan, juruteknik elektronik itu berjaya menghasilkan inovasi berkenaan kerana ingin memberikan sibsidi kepada kos penggunaan gas dan minyak tanah.


Sebuah video di laman YouTube memaparkan situasi ketika Hadi menunjukkan bagaimana dapur tanpa gas itu berjaya menghasilkan api.

Lelaki yang pernah memasang pemancar radio serta mengendalikan stesen radio komuniti suatu masa dulu itu mahu institusi-institusi berkaitan membantu mempatenkan hasil inovasinya.

Beliau juga mahu wujudkan kerjasama dalam memastikan ia dihasilkan secara besar-besaran.

“Saya berharap institusi berkaitan boleh menyokong ke arah mempatenkan projek ini untuk pengeluaran besar-besaran. Ini bagi membantu mereka tanpa perlu membeli gas atau minyak tanah untuk memasak tetapi hanya dengan menggunakan air,’’ kata Hadi. – Agensi

Video

Sumber: Kosmo Online

Apa pendapat anda? Sudah Baca, Jangan Lupa Memberi Komen, Like Dan Share Ya. Terima kasih!

Nusantara Morning Post menyajikan informasi sosial kemasyarakatan dan kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset dan pengumpulan data seperti foto dan video dari berbagai sumber yang dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya,maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

PERHATIAN: Pihak admin Nusantara Morning Post tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis di sini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah baca, jangan lupa like, komen dan share Ya.

Jangan lupa untuk follow kami di newshubs24.com dan laman page kami untuk perkongsian lebih banyak berita terkini dan ilmu bermanfaat di;

https://www.facebook.com/cantikyangabadi

https://www.facebook.com/congcordei/

About admin

Check Also

Dikenali dengan Putera Tidur atau ‘sleeping beauty’ apabila k0ma sejak 17 tahun yang lalu dan belum sedar sehingga kini

Perkongsian kisah yang jarang berlaku iaitu seorang Putera Arab Saudi masih koma sejak 17 tahun …

Leave a Reply

Your email address will not be published.