Home / National / Dia membaca al-Quran sambil menunggu hujan reda untuk sambung kembali kerjanya mengutip sampah…

Dia membaca al-Quran sambil menunggu hujan reda untuk sambung kembali kerjanya mengutip sampah…

Perkongsian sebuah kisah remaja pemungut s4mpah baca Al-Quran berteman guni sambil tunggu hujan reda. Dia mungkin tidak terkenal di dunia, namun boleh jadi penduduk langit amat merindukannya. Kesusahan hidup mungkin satu ujian kepadanya dalam kehidupan ini, namun kita seharusnya sedar bahawa kekayaan juga merupakan satu ujian kepada mereka.

Walaupun hidup serba kekurangan dan tidak dikurniakan harta kekayaan yang melimpah ruah, seorang remaja yang juga pengutip sampah dipuji warganet Indonesia kerana dilihat sedang duduk berteleku membaca Al-Quran di kaki lima Jalan Braga, Bandung, lapor Gelora.

Gambar yang menyaksikan remaja tersebut sedang membaca kitab suci Al-Quran sambil menyemat erat karung guni di lutut untuk menutupi kaki telah tular dan menjadi bualan warganet di sana.

Kisah remaja itu juga dimuatnaik oleh detik.com di Instagram dan dibanjiri reaksi positif dari warganet.

Menurut detik.com, remaja tersebut yang dikenali sebagai Muhammad Al-Gifari atau Akhbar membaca Al-Quran di kaki lima ketika menunggu hujan reda.

https://www.instagram.com/p/CHNFE7xl_eh/?utm_source=ig_embed&ig_rid=ea3faa9f-4b73-4405-ad4e-c4f32eb6ae7c

Menurut detik.com, remaja tersebut yang dikenali sebagai Muhammad Al-Gifari atau Akhbar membaca Al-Quran di kaki lima ketika menunggu hujan reda.

“Dia mungkin saja tidak terkenal di dunia, namun boleh jadi penduduk langit amat merindukannya. Siapa pun nama remaja ini, dia telah mengajarkan betapa pentingnya waktu untuk langit,” kata salah seorang warganet.

Sumber: Gelora

Apa pendapat anda? Sudah Baca, Jangan Lupa Memberi Komen, Like Dan Share Ya. Terima kasih!

Nusantara Morning Post menyajikan informasi sosial kemasyarakatan dan kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset dan pengumpulan data seperti foto dan video dari berbagai sumber yang dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya,maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

PERHATIAN: Pihak admin Nusantara Morning Post tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis di sini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah baca, jangan lupa like, komen dan share Ya.

Jangan lupa untuk follow kami di newshubs24.com dan laman page kami untuk perkongsian lebih banyak berita terkini dan ilmu bermanfaat di;

https://www.facebook.com/cantikyangabadi

https://www.facebook.com/congcordei/

About admin

Check Also

24 orang anaknya pelajar sekolah pondok dan terlibat dengan pertandingan Hafazan al-Quran

Perkongsian kisah kejayaan ibubapa berjaya mendidik 24 orang anaknya dengan didikan agama Islam. Subhaanallah, 24 …

Leave a Reply

Your email address will not be published.