Home / Exclusive / “Ma4fkan say4 cikgu, s4ya p4kai selip4r…” Luahan Hati seorang murid yang buatkan netizen seb4k…

“Ma4fkan say4 cikgu, s4ya p4kai selip4r…” Luahan Hati seorang murid yang buatkan netizen seb4k…

Perkongsian kisah yang s4yu di hari pertama persekolahan apabila murid ini hanya mampu memakai selipar untuk ke sekolah tidak seperti kanak-kanak lain sepertimana yang dilaporkan melalui laman berita Harian metro.

Rantau Panjang: “Maafkan saya cikgu, saya pakai selipar kerana kasut saya hilang dibawa arus b4njir,” luah Nasrin Mukmin Nasir, 10, kepada salah seorang guru yang menanti di hadapan pagar sekolah.

Nasrin adalah salah seorang murid yang tetap bersemangat untuk hadir ke Sekolah kebangsaan (SK) Gual To’Deh, di sini, hari ini, walaupun hanya berselipar sahaja, selepas kasutnya hilang kerana hanyut dibawa b4njir, baru-baru ini.

Dia yang pada awalnya dilihat dalam keris4uan akhirnya tersenyum gembira apabila guru bertugas tidak mem4rahi sebaliknya terus memberi semangat dan mengucapkan syabas kerana tetap hadir walaupun baru sahaja ditimpa musib4h.

“Saya sudah tiada kasut lain untuk dipakai, selain tidak mahu menyusahkan ibu untuk membeli yang baharu. Oleh itu, saya cekalkan hati untuk datang juga ke sekolah dengan berselipar getah sahaja.


“Abah saya hanya mengambil upah sebagai buruh dan ibu pula tidak bekerja, sudah pasti mereka sukar untuk mencari wang memandangkan kediaman kami juga teruk ditengg3lami b4njir.

“Sejujurnya, saya cembvru melihat rakan lain mampu ke sekolah hari ini dengan lengkap berkasut baharu, tetapi saya cekalkan hati kerana mengingatkan pesan ibu untuk terus belajar walau dalam keadaan apa sekali pun,” katanya ketika ditemui di SK Gual To’Deh, di sini, hari ini.

Sementara itu, bagi Mohd Anas Ashraf, 9, dia tidak malu untuk datang ke sekolah dengan berselipar getah kerana teruja untuk berjumpa rakan-rakan dan memulakan sesi pembelajaran di dalam kelas bersama guru.

“Kasut saya ada, tidak hilang dibawa arus banjir tetapi disaluti lumpur yang teruk. Ibu saya dah cuba mencucinya berkali-kali namun lumpur tetap tidak hilang jadi ia perlu dibeli baru

“Saya datang dahulu ke sekolah dengan berselipar hari ini, kerana ibu dan ayah berjanji untuk membelinya dalam masa terdekat selepas mereka boleh kembali bekerja.

“Sebenarnya saya takut juga dimarahi guru kerana tidak berpakaian lengkap, namun berasa lega kerana cikgu membenarkan kerana faham akan situasi kami yang menjadi mangsa b4njir,” katanya.

Sumber: Harian Metro

Apa pendapat anda? Sudah Baca, Jangan Lupa Memberi Komen, Like Dan Share Ya. Terima kasih!

Nusantara Morning Post menyajikan informasi sosial kemasyarakatan dan kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset dan pengumpulan data seperti foto dan video dari berbagai sumber yang dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya,maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

PERHATIAN: Pihak admin Nusantara Morning Post tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis di sini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah baca, jangan lupa like, komen dan share Ya.

Jangan lupa untuk follow kami di newshubs24.com dan laman page kami untuk perkongsian lebih banyak berita terkini dan ilmu bermanfaat di;

https://www.facebook.com/cantikyangabadi

https://www.facebook.com/congcordei/

About admin

Check Also

Permohonan pinjaman pernah ditolak namun, perniagaannya kini merentasi luar negara…

Setiap kejayaan yang dicapai sudah semestinya mempunyai sejarahnya yang tersendiri sama ada pahit atau pun …

Leave a Reply

Your email address will not be published.