Home / Islamik / [Video] Tulis4n Surah Al-Fatih4h At4s B4tu M4sih Utvh Selep4s 1,312 lengkap dengan N4ma P3nulisnya,SubhanAllah..

[Video] Tulis4n Surah Al-Fatih4h At4s B4tu M4sih Utvh Selep4s 1,312 lengkap dengan N4ma P3nulisnya,SubhanAllah..

Sebuah perkongsian yang sungguh mengkagumkan iaitu tulisan surah Al Fatihah yang terukir di atas sebuah batu masih lagi utuh walau telah berumur 1312 tahun yang lalu dan yang paling mengejutkan, ianya masih lengkap dengan nama penulisnya.

Tulisan Al-Fatihah Atas Batu Masih Utuh Selepas 1,312 Tahun
Sebelum Al-Quran dikumpul dan dijilidkan dalam bentuk yang kita baca sekarang, surah-surah di dalamnya sebelum ini ditulis di atas batu, daun, kulit haiwan dan sebagainya, sebelum akhirnya disusun secara teratur.

Tulisan Al-Fatihah Atas Batu

Namun, seorang netizen telah berkongsikan sebuah video yang dimuat naik di TikTok yang mana seorang lelaki telah menemui surah Al Fatihah yang ditulis di atas batu.

Apa yang menarik, surah ini ditulis 1,312 tahun yang lalu.

Dalam video dibawah, anda boleh tonton sendiri lelaki itu membaca satu persatu ayat yang ditulis di atas batu tersebut dan tulisannya pula masih jelas di baca.

Di bawah surah Al Fatihah ini pula, lelaki tersebut ada membaca dalam bahasa arab nama penulis dan tahun surah ini ditulis.

Dibawah ini adalah terjemahannya:

“Ditulis oleh Yazid Ibn Abdullah pada bulan Rejab 130H. Moga Allah merahmati orang yang membaca surah ini dan menghancurkan orang yang mengubahnya.”

Wallahu a’lam.

Sumber Dan Rujukan
Apa Cerita Press via mediakini

Apa pendapat anda? Sudah Baca, Jangan Lupa Memberi Komen, Like Dan Share Ya. Terima kasih!

Nusantara Morning Post menyajikan informasi sosial kemasyarakatan dan kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset dan pengumpulan data seperti foto dan video dari berbagai sumber yang dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya,maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

PERHATIAN: Pihak admin Nusantara Morning Post tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis di sini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah baca, jangan lupa like, komen dan share Ya.

Jangan lupa untuk follow kami di newshubs24.com dan laman page kami untuk perkongsian lebih banyak berita terkini dan ilmu bermanfaat di;

https://www.facebook.com/cantikyangabadi

https://www.facebook.com/congcordei/

About admin

Check Also

Pengakhiran yang baik apabila beliau meningg4l dunia semasa sedang mengerjakan Solat As4r… Salam takziah Al Fatihah

Perkongsian sebuah kisah pengakhiran yang baik buat seorang wanita apabila dijemput oleh Yang Maha Pencipta …

Leave a Reply

Your email address will not be published.